Příběh Nokie a Microsoftu ve 3 grafech

| redakce

Společnost Microsoft oznámila akvizici divize mobilních telefonů Nokie a nákup licencí na patenty. Microsoft má zřejmě dobře promyšleno, proč nestojí o další divize Nokie Location & Services, provozující mapový servis HERE, a Nokia Siemens Networks (NSN), aktuálně plně v rukou Nokie. Bylo to právě převzetí NSN na konci června, které usnadnilo cestu k prodeji divize mobilních telefonů.

Co všechno nechá Microsoft Nokii?

Divize Location & Services vzniklá z 8miliardové akvizice Navteq v roce 2007 generuje jen zlomek tržeb ve srovnání se sesterskou NSN. De facto ani jedna ze zbylých divizí negeneruje závratné zisky. Za poslední rok vykázaly provozní zisk pouhých 147 milionů eur.

Za poslední dva kvartály měla Location & Services daleko větší ztráty, než jaký zisk přinesla NSN. Dokud NSN nezačne generovat více zisku nebo Location & Services nevyužije spolupráce s Microsoftem v oblasti licencování map, firma jako celek nebude zisková.

Provozní zisk divizí Nokie
Zdroj: The Guardian

Co "schramstne" Microsoft?

Microsoft kupuje jednoho z nejmenších výrobců smartphonů. Mobilní byznys Nokie přišel o pozici na výsluní, když se nedokázal vypořádat s tržní invazí Samsungu a Applu a jejich chytrými telefony.

Podobně nestačil ani na čínské výrobce jednoduchých ultralevných smartphonů, které snadno konkurují populárním "hloupým" telefonům Nokie (takzvaným featurephones - mobilům určeným uživatelům poptávajícím klasický telefon, ne nadupaný smartphone).

Tržby divizí Nokie
Zdroj: The Guardian

Trend tržeb divize mobilních telefonů je zřetelný - neustále klesající tržby od roku 2002. Nezměnilo ho ani zahájení prodejů zařízení Windows Phone ve čtvrtém čtvrtletí 2011.

Ani Asha Nokii nezachránila

Na chvíli se zdálo, že má Nokia svého zachránce - "chytrý featurephone" Asha. Radost to ale byla jen dočasná, mobil velký zájem nevyvolal.

Změny v "mobilním mixu" Nokie
Zdroj: The Guardian

Microsoft čeká nelítostný boj o čas, v němž musí Androidu a Applu zabránit, aby ovládly svět. Úkol to není vůbec snadný.

Zdroj: The Guardian

reklama
reklama