Média hospodářskou krizi přiživila. A příště to bude ještě horší, varuje expert
|

Média hospodářskou krizi přiživila. A příště to bude ještě horší, varuje expert

Média se ve stále větší míře spoléhají na předem připravený obsah. Hospodářské problémy, se kterými se svět pral v posledních letech, to jen zvýraznily. Příjmy z reklamy se totiž ztenčují a on-line konkurence – často s mnohem nižšími fixními náklady – přibývá. Získávat relevantní a objektivní informace tak bude opět o něco těžší, říká docent Hajo Boomgaarden, který vyučuje komunikaci na Universiteit van Amsterdam.

Média Finanční krize Rozhovor

Evropská ekonomika se alespoň na pohled dostala z nejhoršího, přichází tedy čas hodnotit. Pokud se zaměříme na to, jak média krizi pokrývala, co vás jako odborníka nejvíce zaujalo?

Hajo Boomgaarden

Učím v Nizozemsku, rodinu mám v Německu a pozorně sleduji britská média. Zaujalo mě, v jak odlišných světech lidé díky tomu, jaké informace jsou jim poskytovány, žijí. Svým způsobem je to obraz toho, co se děje s ekonomikou dané země. V Německu jako kdyby krize nebyla, respektive Němci čtou o krizi v jiných zemích a o tom, že by to pro Němce mohlo být drahé, ale jinak se tam nic moc nedělo. Pokud však sledujete nizozemská média – a to se tón v posledních týdnech, možná pár měsících vylepšil –, působí situace celkem dramaticky. To potvrzuje, jak národního až nacionalistického pokrytí se krize v médiích dočkala.

Vidíte přesto v porovnání s tím, jak média prezentovala předchozí ekonomické krize, nějaké zlepšení? Nebo prostě nemůže být o nějakém ponaučení v případě evropských médií řeč?

Mám pocit, že média do jisté míry reflektují to, že se například ekonomika Nizozemska zvedá ode dna. Existuje pojítko mezi tím, jak se ekonomice daří a tím, jak o ní média informují. I tak novináři nadále přikládají příliš velkou váhu negativním zprávám. To ale není nic nového, o tom víme, to média prostě dělají, ať už informují o politice, ekologických katastrofách, nebo ekonomice.

Co se týče ponaučení se z krize, přiznám se, že se zdráhám vyřknout nad novináři nějaký ortel. Podle mě do značné míry dělají to, co dělat mají – cílí na své národní publikum a zvýrazňují potenciálně nebezpečné situace (možná o něco více než věci pozitivní, což ale lidé asi chtějí). Proto nechci říci, že novináři selhali. Na druhou stranu je na vše možné nahlížet i z poněkud jiné perspektivy.

A tento pohled by pro ekonomické novináře a média nebyl tak lichotivý?

Přesně tak. Dá se to brát i tak, že jsou novináři jednou z příčin spirály smrti. Objevila se krize, novináři se jí chytili a začali přehánět negativa, čímž přispěli k tomu, že lidé začali méně utrácet, což krizi prohloubilo; o tom média informovala, ale opět v temnějších odstínech, než jaká byla realita. V této oblasti je opravdu možné novináře do jisté míry vinit, ale odmítám to dělat natvrdo bez toho, že bych měl relevantní data. Vycházím spíše z pocitů a zkušeností z předchozích ekonomických krizí.

Média, alespoň ta tradiční, jsou kvůli krizi pod tlakem. Propouští se, příjmy z reklamy klesly. Čekáte, že se to podepíše na kvalitě zpravodajství?

Určitě je zajímavé se podívat na to, jaký má krize v tomto ohledu na média dopad. Souhlasím s tím, že na ni doplatila, a to už jen proto, že urychlila některé nastartované nepříznivé trendy. Příjmy z reklamy například klesaly už před krizí, stejně tak už před krizí posilovala on-line média, což na ty tradiční mělo a má vliv. Hospodářské problémy z poslední doby pak potíže s tím spojené, myslím, jen prohloubily. Ve Spojených státech některé noviny s dlouhou tradicí končí a mnohá tradiční média propouštějí, přestože dochází k poměrně slušnému hospodářskému oživení. Proto bych neřekl, že budeme doplácet na krizi, ta jen věci možná zhoršila.

Jakou i proto podle vás budou hrát média roli v průběhu příští hospodářské krize?

Myslím si, že zpravodajská a finanční média budou do ještě větší míry spoléhat na předem připravený obsah. Ten pro ně budou připravovat zpravodajské agentury, kterých je poměrně málo, v důsledku čehož existuje v některých zemích v podstatě zpravodajský monopol. Nebo – což je mnohem problematičtější – je pro ně budou připravovat finanční instituce, firmy nebo jejich mediální zástupci. Ti už teď produkují zprávy, které média s menším, větším, ale občas také s žádným zásahem publikují. A právě z těchto důvodů si myslím, že by mohla být kvalita finanční a obecněji ekonomické novinařiny napříště o dost horší. Můžeme se dočkat menšího počtu pohledů na věc a méně vyvážených informací.

Pro společnost, která je stále propojenější a citlivá na to, co se děje na druhé straně světa, tedy bude opět těžší dopátrat se zdroje, který jim poskytne relevantní informace?

Podle mě se to bude hodně lišit podle typu médií. Určitě i napříště budou existovat noviny, které budou zaměstnávat novináře píšící vlastní původní články. Na druhou stranu tu jistě bude nemálo médií, která povětšinou používají jen CTRL + C. Z toho ale nelze vinit pouze krizi, jak jsem řekl; jde o trend, který bylo možné sledovat už léta před ní. Média se prostě ve stále větší míře spoléhají na předem připravený obsah, krize to jen zvýraznila.

Eurotunnel zvýšil zisk, výhled nemění ani navzdory brexitu
před 27 minutami

Eurotunnel zvýšil zisk, výhled nemění ani navzdory brexitu

Společnost Eurotunnel, která provozuje železniční spojení pod kanálem La Manche, v pololetí zvýšila hrubý zisk EBITDA...
Francie Výsledková sezóna
Toyota chystá elektromobil s novým typem baterie
Toyota chystá elektromobil s novým typem baterie
před hodinou

Toyota chystá elektromobil s novým typem baterie

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně...
Japonské akcie Asijské akcie Auta
LG Display prudce zvýšila zisk, chce investovat do obrazovek OLED
LG Display prudce zvýšila zisk, chce investovat do obrazovek OLED
před hodinou

LG Display prudce zvýšila zisk, chce investovat do obrazovek OLED

Jihokorejská společnost LG Display plánuje v příštích třech letech investovat 13,5 miliardy dolarů do zvýšení výroby...
Asijské akcie Jižní Korea Technologie
V tempu shromažďování zlata vede Rusko před Tureckem
V tempu shromažďování zlata vede Rusko před Tureckem
11:20

V tempu shromažďování zlata vede Rusko před Tureckem

V tempu shromažďování zlata v devizových rezervách vede Rusko před Tureckem a Kazachstánem. Český zlatý poklad se...
Zlato Komodity Rusko
Itálie: Tržby v průmyslu v květnu meziměsíčně stouply o 1,5 %,…
11:00

Itálie: Tržby v průmyslu v květnu meziměsíčně stouply o 1,5 %, meziročně vzrostly o 7,6 %

Italské průmyslové objednávky v květnu meziročně stouply o 13,7 % (duben: -2,2 %), meziměsíčně se zvýšily o 4,3 % ...
Itálie Průmysl Průmyslová výroba
Giorgio Armani kvůli poklesu tržeb změní obchodní strategii
10:50

Giorgio Armani kvůli poklesu tržeb změní obchodní strategii

Italský výrobce luxusního zboží Giorgio Armani hodlá zredukovat počet svých obchodních značek a restrukturalizovat...
Itálie Móda a design Luxus
Výrobce čokolád Lindt & Sprüngli zvýšil zisk, v USA se společnosti…
Výrobce čokolád Lindt & Sprüngli zvýšil zisk, v USA se společnosti…
10:41

Výrobce čokolád Lindt & Sprüngli zvýšil zisk, v USA se společnosti nedařilo

Švýcarský výrobce čokolády Lindt & Sprüngli v prvním pololetí zvýšil čistý zisk o 5,7 procenta na 76,3 milionu franků...
Švýcarsko Výsledková sezóna
Asijské trhy v úterý uzavřely smíšeně, dařilo se japonským…
Asijské trhy v úterý uzavřely smíšeně, dařilo se japonským…
10:30

Asijské trhy v úterý uzavřely smíšeně, dařilo se japonským automobilkám

Asijské akciové trhy se v úterý na směru neshodly. Investoři se nyní nepouštějí do výraznějšího rizika před výsledkem...
Asijské akcie Shrnutí obchodování v Asii
Akzo Nobel má nižší zisk, firmu opustí šéf správní rady
10:14

Akzo Nobel má nižší zisk, firmu opustí šéf správní rady

Nizozemský výrobce barev a nátěrů Akzo Nobel ve druhém čtvrtletí hospodařil s provozním ziskem bez zahrnutí...
Nizozemsko Evropské akcie Výsledková sezóna
Německo: Index podnikatelského klimatu Ifo v červenci stoupl na 116…
Německo: Index podnikatelského klimatu Ifo v červenci stoupl na 116…
10:00

Německo: Index podnikatelského klimatu Ifo v červenci stoupl na 116 bodů ze 115,2 bodu (odhad: 114,9 bodu)

Podnikatelská důvěra v Německu v červenci nečekaně stoupla na nový rekord. Index podnikatelského klimatu Ifo se...
Německo Index Ifo
Důkazy o mučení zaměstnanců VW v Brazílii za diktatury prý rostou
Důkazy o mučení zaměstnanců VW v Brazílii za diktatury prý rostou
09:40

Důkazy o mučení zaměstnanců VW v Brazílii za diktatury prý rostou

Důkazy, že firma Volkswagen spolupracovala s brazilskou vojenskou diktaturou, vedla černé listiny vlastních...
Volkswagen Evropské akcie Latinská Amerika
Michael Kors koupí za 896 milionů liber firmu Jimmy Choo
09:39

Michael Kors koupí za 896 milionů liber firmu Jimmy Choo

Americký výrobce módních doplňků Michael Kors Holdings převezme za 896 milionů liber britského výrobce luxusní obuvi...
Móda a design Americké akcie Fúze a akvizice
Mediální CME se ve druhém čtvrtletí přehoupla do zisku téměř 28…
Mediální CME se ve druhém čtvrtletí přehoupla do zisku téměř 28…
08:05

Mediální CME se ve druhém čtvrtletí přehoupla do zisku téměř 28 milionů USD

Mediální společnost CME, která v České republice vlastní televizi Nova a další stanice, vykázala za letošní druhé...
CME CETV CME (USA)
Čtvrtletní zisk majitele Googlu kvůli pokutě z EU klesl o 28 %
Čtvrtletní zisk majitele Googlu kvůli pokutě z EU klesl o 28 %
07:00

Čtvrtletní zisk majitele Googlu kvůli pokutě z EU klesl o 28 %

Americké internetové společnosti Alphabet, která vlastní vyhledávač Google, klesl ve druhém čtvrtletí zisk o 28 % na...
Alphabet (Google) Americké akcie Výsledková sezóna
Americké akcie se v pondělí na směru neshodly, technologický index…
Americké akcie se v pondělí na směru neshodly, technologický index…
včera v 22:30

Americké akcie se v pondělí na směru neshodly, technologický index Nasdaq Composite skončil na novém maximu

Akcie na trzích ve Spojených státech v pondělí klesaly pod vlivem ztrát farmaceutického gigantu Johnson & Johnson,...
Americké akcie Shrnutí obchodování v USA
Fiat zvýší ve své srbské divizi mzdy o 9,5 %
včera v 21:20

Fiat zvýší ve své srbské divizi mzdy o 9,5 %

Italská automobilka Fiat zvýší o 9,5 % mzdy zaměstnanců ve své srbské divizi. Je to výsledek dohody s odbory, které v...
Evropské akcie Auta Platy a osobní ohodnocení