Autoveterány jako investici nebrat, říká milovník starých aut Lukáš Vácha
|

Autoveterány jako investici nebrat, říká milovník starých aut Lukáš Vácha

Dlouhá sázka na Ferrari nebo Porsche 911 vás asi nezklame, přesto by investice do autoveteránů měly být v rámci portfolia spíše výjimkou než pravidlem. Myslí si to alespoň obchodní ředitel Conseq Investment Management Lukáš Vácha, sám velký fanoušek starých aut. Veterány je totiž velmi těžké ocenit. Navíc osvědčené značky – a jejich servis – vyjdou na horentní sumy, návratnost je tak podle Váchy nejistá.

Investiční alternativy Ponaučení pro investory Auta Sběratelské předměty Rozhovor

V poslední době se vzhledem k situaci na trhu stále častěji mluví o alternativách. Vedle tradičních sázek z této kategorie se zmiňuje exotika jako autoveteráni. Co si o tom myslíte?

Lukáš Vácha

Pro mě jsou stará auta láska, ale nevím, zda s finanční přidanou hodnotou. Většina veteránů totiž podle mě není úplně dobrá investice. Pokud tedy opomeneme rarity, které jsou známé, zajímavé a jsou to legendy. To je, kupříkladu, většina modelů od Ferrari nebo Porsche 911, z těch levnějších pak VW Brouk a podobná auta. Tyto vozy jsou investičně zajímavé. Na druhou stranu je potřeba si uvědomit, zaprvé, že je na trhu velký přetlak peněz, a zadruhé, že autoveteráni jsou v investování móda.

Jinými slovy, poptávka je silná a ceny zajímavých kousků jsou poměrně vysoko.

Každý, koho to zajímavá a kdo má trochu peněz, do těchto aut investuje. To, jak jste zmínil, žene ceny do závratných výšin. Stejně tak se do závratných výšin šplhají ceny služeb, které s autoveterány souvisejí. Dnes, i díky tomu, jaká je vzdělanostní struktura populace, klasických techniků a mechaniků ubývá. Ti, kdo tuto práci umějí, si za to nechají dobře zaplatit. I proto si myslím, že autoveteráni nejsou vhodná investice pro řadového investora.

Sázku na autoveterány tedy radíte tomu, kdo se o staré automobily dlouhodobě zajímá.

Pokud do něčeho člověk chce investovat, měl by tomu alespoň v základech rozumět. A u starých aut je ta laťka pomyslného základního porozumění dost vysoko. Když si zájemce o klasické, standardní auto spočítá, na kolik ho vyjde pořízení a kolik zaplatí za to, že ho dostane do použitelného stavu, a srovná to s tržní hodnotou, většinou zjistí, že náklady značně převyšují výnosy.

Objevily se informace o tom, že by se do veteránů i u nás dalo investovat prostřednictvím fondů. Nebyla by pro zájemce z řad investorů právě toto cesta, jak na stará auta vsadit?

V České republice se nedávno změnila fondová legislativa. České fondové právo nyní umožňuje vznik různých typů alternativních fondů. Teoreticky tedy lze udělat fond na cokoli, včetně autoveteránů. Na druhou stranu tu narážíme na další problém, který se autoveteránů týká asi do větší míry než většiny ostatních alternativních aktiv, a tím je transparentní ocenění. Ono se to týká například i umění, s nímž v Česku také de facto neexistuje transparentní trh. Cenu nějakého díla je možné zjistit až jeho prodejem. To brání rozvoji standardizovaných nástrojů navázaných na tyto alternativy.

Investovat do autoveteránů kolektivně je tedy podle vás v podstatě nemožné?

Jediný férový model, který by se nabízel, by byl nějaký uzavřený fondový nástroj. Do něj by na začátku lidé dali peníze, načež by se tento fond třeba na deset let zavřel. Deset let se o to správce stará, deset let se čeká, následně se jako z klasického private equity fondu vystoupí a skrze reálný prodej se zjistí, zda se něco vydělalo. To je věc, která je logisticky hodně náročná, protože je potřeba do prázdné skořápky sehnat hned na začátku hodně peněz; není tam ten komfort s možností pomalého rozjezdu jako u otevřených struktur. Sestavit otevřenou strukturu a pouštět investory na základě fiktivního ocenění dovnitř a ven je pro jakéhokoli administrátora podobného fondu hodně ošidné.

Podle mých informací jste nedávno byli osloveni s nabídkou, abyste právě fond zaměřený na stará auta zaštítili. Znamená to, že vaše odpověď, alespoň v tuto chvíli, zní ne?

Přiznám se, že jsme k tomu zatím nenašli odvahu. Jsme schopni vymýšlet fondy na nemovitosti, private equity nebo obnovitelné zdroje, kde máte poměrně jasně dané peněžní toky a můžete metodou diskontovaného cash flow relativně přesně spočítat jejich současnou hodnotu. U autoveteránů nebo umění bohužel nic podobného není možné.

Pokud by přesto do starých aut někdo chtěl zainvestovat, na jaké modely by měl sázet? Co je mezi veterány jistota, co sázka na riziko?

Investiční jistota, to jsou značky, které jsem zmínil na začátku – Ferrari, Porsche a tak dále, tedy relativně butikové značky, které v historii ani v současnosti nevyráběly příliš aut. Šlo tedy vždy o exkluzivní záležitost. To samé platí o řadě dnes už neexistujících značek. V těchto případech lze říci, že dlouhodobý investor, tedy ten, který si dnes podobné auto koupí a podrží ho nějakých dvacet let, na něm pravděpodobně neprodělá.

To je tedy veteránská defenziva. Jaká by byla agresivní sázka na staré vozy?

Takovou trochu rizikovější strategií je snaha vytipovat relativně mladší auta, která mají investiční potenciál. To je hodně o vkusu, na to není jednoznačný názor. Kdyby na to jednoznačný názor byl, nebyla by to ostatně příležitost. Na tuto strategii už by člověk ale měl být dost technicky i historicky zdatný, aby to byl schopný řádně posoudit.


Studie: Lidstvo už vyprodukovalo 8,3 miliardy tun plastů
před 28 minutami

Studie: Lidstvo už vyprodukovalo 8,3 miliardy tun plastů

Lidstvo už vyprodukovalo 8,3 miliardy tun plastů. Většina se ho vyrobila v posledních 65 letech a může trvale zamořit...
Životní prostředí
Nízkonákladový přepravce Joon se zaměří hlavně na mladé
před hodinou

Nízkonákladový přepravce Joon se zaměří hlavně na mladé

Nová nízkonákladová letecká společnost, kterou zakládají aerolinky Air France, ponese název Joon. Oslovit má...
Evropské akcie Doprava
USA: Týdenní počet žádost o podporu v nezaměstnanosti poklesl na 233…
14:51

USA: Týdenní počet žádost o podporu v nezaměstnanosti poklesl na 233 tisíc

V týdnu do 15. července si ve Spojených státech podalo 233 tisíc lidí počáteční žádost o podporu v nezaměstnanosti....
Americká ekonomika Pracovní trh
Nezaměstnanost na Slovensku v červnu klesla na nové minimum 6,9…
13:51

Nezaměstnanost na Slovensku v červnu klesla na nové minimum 6,9 procenta

Míra nezaměstnanosti na Slovensku se v červnu snížila na 6,90 procenta ze 7,35 procenta v předchozím měsíci. Poprvé...
Slovensko Nezaměstnanost
EU chce od Britů vyjasnění postoje ke klíčovým bodům brexitu
13:48

EU chce od Britů vyjasnění postoje ke klíčovým bodům brexitu

Do příštího kola jednání o brexitu na konci srpna chce vyjednavač Evropské unie Michel Barnier od britské strany...
Evropská unie Spojené království
SLEDOVALI JSME ŽIVĚ: ECB v červenci ponechala měnovou politiku beze…
SLEDOVALI JSME ŽIVĚ: ECB v červenci ponechala měnovou politiku beze…
13:45

SLEDOVALI JSME ŽIVĚ: ECB v červenci ponechala měnovou politiku beze změny, euro navzdory holubičím slovům Maria Draghiho zpevnilo

Evropská centrální banka na svém červencovém zasedání ponechala úrokové sazby beze změny. Základní sazba tak zůstává...
ECB Centrální banky Eurozóna
Míra zadlužení v EU v prvním čtvrtletí rostla, nejvýrazněji v ČR
13:35

Míra zadlužení v EU v prvním čtvrtletí rostla, nejvýrazněji v ČR

Míra zadlužení členských zemí Evropské unie se v prvním čtvrtletí zvýšila na 84,1 procenta hrubého domácího produktu...
Evropská unie
Výrobci softwaru SAP klesl zisk, díky cloudu má ale vyšší tržby
12:52

Výrobci softwaru SAP klesl zisk, díky cloudu má ale vyšší tržby

Německá softwarová společnost SAP ve druhém čtvrtletí zvýšila tržby o více než deset procent na 5,78 miliardy eur,...
Evropské akcie SAP Výsledková sezóna
E-shop Zoot lidem nabídne dluhopisy za 150 milionů Kč, ve hře je i…
E-shop Zoot lidem nabídne dluhopisy za 150 milionů Kč, ve hře je i…
12:35

E-shop Zoot lidem nabídne dluhopisy za 150 milionů Kč, ve hře je i vstup firmy na pražskou burzu

Prodejce módy a designových doplňků Zoot, který kombinuje obchodní model e-shopu a kamenných prodejen, nabídne široké...
Firemní dluhopisy Primární úpis akcií (IPO) Pražská burza
Rozpočtový deficit zemí eurozóny klesl nejníže za téměř deset let
12:04

Rozpočtový deficit zemí eurozóny klesl nejníže za téměř deset let

Rozpočtový deficit členských zemí eurozóny v prvním čtvrtletí klesl na 0,9 procenta hrubého domácího produktu z 1,1...
Eurozóna Deficit rozpočtu
Koruna poprvé od konce intervencí prolomila hranici 26 EUR/CZK
Koruna poprvé od konce intervencí prolomila hranici 26 EUR/CZK
11:45

Koruna poprvé od konce intervencí prolomila hranici 26 EUR/CZK

Česká měna ve čtvrtek poprvé od ukončení intervencí České národní banky prolomila hranici 26 korun za euro. Koruna...
Česká koruna EUR/CZK Forex
ADB zlepšila odhad růstu rozvíjejících se ekonomik Asie
11:31

ADB zlepšila odhad růstu rozvíjejících se ekonomik Asie

Rozvíjející se ekonomiky Asie včetně Číny před sebou mají příznivější vyhlídky, zlepšily se hlavně díky vývoji...
Asijská ekonomika Hospodářský růst Investiční a ekonomický výhled