Autoveterány jako investici nebrat, říká milovník starých aut Lukáš Vácha
|

Autoveterány jako investici nebrat, říká milovník starých aut Lukáš Vácha

Dlouhá sázka na Ferrari nebo Porsche 911 vás asi nezklame, přesto by investice do autoveteránů měly být v rámci portfolia spíše výjimkou než pravidlem. Myslí si to alespoň obchodní ředitel Conseq Investment Management Lukáš Vácha, sám velký fanoušek starých aut. Veterány je totiž velmi těžké ocenit. Navíc osvědčené značky – a jejich servis – vyjdou na horentní sumy, návratnost je tak podle Váchy nejistá.

Investiční alternativy Ponaučení pro investory Auta Sběratelské předměty Rozhovor

V poslední době se vzhledem k situaci na trhu stále častěji mluví o alternativách. Vedle tradičních sázek z této kategorie se zmiňuje exotika jako autoveteráni. Co si o tom myslíte?

Lukáš Vácha

Pro mě jsou stará auta láska, ale nevím, zda s finanční přidanou hodnotou. Většina veteránů totiž podle mě není úplně dobrá investice. Pokud tedy opomeneme rarity, které jsou známé, zajímavé a jsou to legendy. To je, kupříkladu, většina modelů od Ferrari nebo Porsche 911, z těch levnějších pak VW Brouk a podobná auta. Tyto vozy jsou investičně zajímavé. Na druhou stranu je potřeba si uvědomit, zaprvé, že je na trhu velký přetlak peněz, a zadruhé, že autoveteráni jsou v investování móda.

Jinými slovy, poptávka je silná a ceny zajímavých kousků jsou poměrně vysoko.

Každý, koho to zajímavá a kdo má trochu peněz, do těchto aut investuje. To, jak jste zmínil, žene ceny do závratných výšin. Stejně tak se do závratných výšin šplhají ceny služeb, které s autoveterány souvisejí. Dnes, i díky tomu, jaká je vzdělanostní struktura populace, klasických techniků a mechaniků ubývá. Ti, kdo tuto práci umějí, si za to nechají dobře zaplatit. I proto si myslím, že autoveteráni nejsou vhodná investice pro řadového investora.

Sázku na autoveterány tedy radíte tomu, kdo se o staré automobily dlouhodobě zajímá.

Pokud do něčeho člověk chce investovat, měl by tomu alespoň v základech rozumět. A u starých aut je ta laťka pomyslného základního porozumění dost vysoko. Když si zájemce o klasické, standardní auto spočítá, na kolik ho vyjde pořízení a kolik zaplatí za to, že ho dostane do použitelného stavu, a srovná to s tržní hodnotou, většinou zjistí, že náklady značně převyšují výnosy.

Objevily se informace o tom, že by se do veteránů i u nás dalo investovat prostřednictvím fondů. Nebyla by pro zájemce z řad investorů právě toto cesta, jak na stará auta vsadit?

V České republice se nedávno změnila fondová legislativa. České fondové právo nyní umožňuje vznik různých typů alternativních fondů. Teoreticky tedy lze udělat fond na cokoli, včetně autoveteránů. Na druhou stranu tu narážíme na další problém, který se autoveteránů týká asi do větší míry než většiny ostatních alternativních aktiv, a tím je transparentní ocenění. Ono se to týká například i umění, s nímž v Česku také de facto neexistuje transparentní trh. Cenu nějakého díla je možné zjistit až jeho prodejem. To brání rozvoji standardizovaných nástrojů navázaných na tyto alternativy.

Investovat do autoveteránů kolektivně je tedy podle vás v podstatě nemožné?

Jediný férový model, který by se nabízel, by byl nějaký uzavřený fondový nástroj. Do něj by na začátku lidé dali peníze, načež by se tento fond třeba na deset let zavřel. Deset let se o to správce stará, deset let se čeká, následně se jako z klasického private equity fondu vystoupí a skrze reálný prodej se zjistí, zda se něco vydělalo. To je věc, která je logisticky hodně náročná, protože je potřeba do prázdné skořápky sehnat hned na začátku hodně peněz; není tam ten komfort s možností pomalého rozjezdu jako u otevřených struktur. Sestavit otevřenou strukturu a pouštět investory na základě fiktivního ocenění dovnitř a ven je pro jakéhokoli administrátora podobného fondu hodně ošidné.

Podle mých informací jste nedávno byli osloveni s nabídkou, abyste právě fond zaměřený na stará auta zaštítili. Znamená to, že vaše odpověď, alespoň v tuto chvíli, zní ne?

Přiznám se, že jsme k tomu zatím nenašli odvahu. Jsme schopni vymýšlet fondy na nemovitosti, private equity nebo obnovitelné zdroje, kde máte poměrně jasně dané peněžní toky a můžete metodou diskontovaného cash flow relativně přesně spočítat jejich současnou hodnotu. U autoveteránů nebo umění bohužel nic podobného není možné.

Pokud by přesto do starých aut někdo chtěl zainvestovat, na jaké modely by měl sázet? Co je mezi veterány jistota, co sázka na riziko?

Investiční jistota, to jsou značky, které jsem zmínil na začátku – Ferrari, Porsche a tak dále, tedy relativně butikové značky, které v historii ani v současnosti nevyráběly příliš aut. Šlo tedy vždy o exkluzivní záležitost. To samé platí o řadě dnes už neexistujících značek. V těchto případech lze říci, že dlouhodobý investor, tedy ten, který si dnes podobné auto koupí a podrží ho nějakých dvacet let, na něm pravděpodobně neprodělá.

To je tedy veteránská defenziva. Jaká by byla agresivní sázka na staré vozy?

Takovou trochu rizikovější strategií je snaha vytipovat relativně mladší auta, která mají investiční potenciál. To je hodně o vkusu, na to není jednoznačný názor. Kdyby na to jednoznačný názor byl, nebyla by to ostatně příležitost. Na tuto strategii už by člověk ale měl být dost technicky i historicky zdatný, aby to byl schopný řádně posoudit.


Americké akcie ve čtvrtek nepatrně zlevnily, index Dow skončil v červených číslech již pošesté v řadě
včera v 21:30

Americké akcie ve čtvrtek nepatrně zlevnily, index Dow skončil v červených číslech již pošesté v řadě

Americké akcie ve čtvrtek mírně oslabily kvůli obavám z průtahů při schvalování reformy zdravotní péče. Ta je...
Americké akcie Shrnutí obchodování v USA
včera v 21:01

Zeman řekl, že téměř jistě jmenuje Havlíčka ministrem průmyslu

Prezident Miloš Zeman jmenuje Jiřího Havlíčka ministrem průmyslu a obchodu s téměř stoprocentní pravděpodobností....
Politika Česká republika Průmysl
včera v 20:46

Zaměstnanci největšího chilského dolu na měď ukončili stávku

Zaměstnanci chilského dolu Escondida, který je největším měděným dolem na světě, ve čtvrtek ukončili 43 dnů trvající...
Chile Těžba Měď
včera v 19:14

Automobilka Seat se loni vrátila do provozního zisku

Španělská automobilka Seat, která je součástí německého koncernu Volkswagen, loni poprvé od roku 2007 vykázala...
Auta Výsledková sezóna Volkswagen
Evropské akcie ve čtvrtek stoupaly díky firemním výsledkům a makrodatům
včera v 18:05

Evropské akcie ve čtvrtek stoupaly díky firemním výsledkům a makrodatům

Velké akciové trhy západní Evropy zakončily čtvrteční obchodování v plusu. Investoři čerpali optimismus především z...
Evropské akcie Shrnutí evropského obchodování
včera v 17:58

YouTube dál ztrácí inzerenty kvůli obavám z kontroverzních videí

Internetový portál pro sdílení videí YouTube dál ztrácí inzerenty kvůli obavám, že jejich reklamy budou spojovány s...
Alphabet (Google) Reklama
včera v 17:25

Novým ministrem průmyslu a obchodu bude náměstek Jiří Havlíček

Premiér Bohuslav Sobotka navrhl prezidentu Miloši Zemanovi, aby se novým ministrem průmyslu stal dosavadní náměstek...
Politika Česká republika Průmysl
včera v 16:44

MMF: Slovenská ekonomika bude pokračovat v solidním růstu

Hrubý domácí produkt (HDP) Slovenska se letos zvýší o 3,3 procenta, tedy stejným tempem jako v loňském roce....
Slovensko Hospodářský růst HDP
Pražská burza ve čtvrtek mírně stoupla, pojišťovna VIG po výsledcích přidala přes 3 %
včera v 16:36

Pražská burza ve čtvrtek mírně stoupla, pojišťovna VIG po výsledcích přidala přes 3 %

Index pražské burzy PX si během čtvrtečního obchodování připsal 0,19 % na 980,76 bodu.
Akcie ČR Shrnutí obchodování v ČR
včera v 16:31

Britskému prodejci Next po osmi letech klesl zisk

Britskému prodejci oděvů Next klesl loni poprvé po osmi letech zisk, a to o 5,5 procenta na 836,1 milionu liber....
Evropské akcie Maloobchod Výsledková sezóna
včera v 16:07

Dukovany neplánovaně odstavují druhý blok, zřejmě v něm netěsní armatura

V Jaderné elektrárně Dukovany ve čtvrtek večer energetici neplánovaně odstaví druhý reaktorový blok. Potřebují...
Jaderná energetika Česká republika
včera v 16:06

Spotřebitelská důvěra v eurozóně i v EU se v březnu zvýšila

Spotřebitelská důvěra v eurozóně i v celé Evropské unii se v březnu zvýšila. Vyplývá to ze čtvrteční zprávy Evropské...
Eurozóna Spotřebitelská důvěra Evropská ekonomika
Seidler (ING): ČNB v březnu za intervence zřejmě utratila již kolem 300 miliard korun
včera v 15:30

Seidler (ING): ČNB v březnu za intervence zřejmě utratila již kolem 300 miliard korun

Devizové intervence České národní banky pokračují v relativně vysokém tempu. Podle hlavního ekonoma ING pro ČR Jakuba...
ČNB Centrální banky Česká koruna
včera v 15:14

USA: Prodej nových rodinných domů v únoru zrychlil na anualizovaných 592 tisíc jednotek

Prodej nových rodinných domů dosáhl v USA v únoru anualizované hodnoty 592 tisíc jednotek. Je to více než v lednu ...
Americká ekonomika Americký realitní trh Nemovitosti
včera v 15:08

BBC: Apple čeká na Novém Zélandu vyšetřování kvůli daním

Americkou společnost Apple čeká na Novém Zélandu vyšetřování, navzdory miliardovému obratu tam totiž nejméně deset...
Apple Daně
včera v 15:04

Němci chtějí vybrat úložiště jaderného odpadu do roku 2031

Německý parlament ve čtvtek schválil zákon stanovující kritéria a postup volby lokality, kde země na milion let...
Německo Jaderná energetika
včera v 14:35

Volkswagen díky vysoké poptávce zvýšil emisi bondů na dvojnásobek

Poptávka po nových dluhopisech německé automobilky Volkswagen byla nad očekávání vysoká, a firma tak původně...
Volkswagen Dluhopisový trh Firemní dluhopisy
včera v 14:28

Zisk finanční divize Volkswagenu loni vzrostl na nový rekord

Finanční divize německé automobilové skupiny Volkswagen loni i přes emisní skandál dosáhla rekordního zisku, stejně...
Volkswagen Výsledková sezóna Evropské akcie