Proč platit zaměstnancům za šlofíka v práci

Proč platit zaměstnancům za šlofíka v práci

| redakce

Přemýšleli jste někdy, že si dáte v práci "dvacet"? Nebo už se stalo? Šéfům o tom asi vyprávět nebudete, ale je krátký "šlofík" po obědě opravdu něco špatného?

Podle nedávného reportu stojí ospalost zaměstnanců, která snižuje produktivitu, americké firmy 18 miliard USD ročně. I když si Američané údajně dopřávají každý den více než potřebných 8 hodin spánku, stále pracují v průměru o 122 hodin ročně déle než jejich britští kolegové.

Jak je to se "spánkovou kulturou" v dalších zemích?

To, co se netoleruje v USA nebo západní Evropě, je například v Japonsku přijatelné. Jde o známku oddanosti firmě. Ve Španělsku je odpolední siesta tak obvyklá, že místní podniky mají v tyto hodiny zavřeno.

Ať už jste manažer, nebo řadový zaměstnanec, váš šlofík po obědě může být pro firmu výhoda. V The Huffington Post to už vědí, a proto dávají zaměstnancům k dispozici dvě odpočinkové místnosti.

1. Tajná zbraň v boji za vyšší produktivitu

Firemní kultura ve většině amerických a západoevropských společností zastává heslo always-on - mentalitu, která vede u zaměstnanců často k přepracování. Když nejste v zaměstnání, pracujete z domova, myslíte na práci nebo hlídáte maily. Co se ale stane, když pracujete na úkor spánku? Utrpí vaše produktivita.

V průzkumu National Sleep Foundation 43 % Američanů připustilo, že trpí spánkovým deficitem. Přitom by stačilo tak málo. Krátká pauza na odpočinek může dočasně velmi efektivně kompenzovat nedostatek spánku. Podle nových studií stačí 20 až 30 minut spánku a výkon v kognitivních testech se znatelně zlepší.

2. Rychlá obnova vnímání

Ať se připravujete na prezentaci, nebo děláte nějakou analýzu, únava může ochromit nejen vaši paměť, ale i chápání. Odpočinek pomůže transportu nových informací z "překladiště" myšlenek do místa stálé úschovy, kterým je mozková kůra (neocortex). Bez dostatečného spánku se navíc můžete cítit roztržití a zapomnětliví.

Pro otestování významu spánku pro zlepšení příjmu informací vědci z univerzity v Lübecku požádali dobrovolníky, aby prostudovali sadu obrázků, rýmů a matematických rovnic. Účastníci průzkumu, kteří po procházení materiálů na 40 minut usnuli, si vedli v testu paměti o 85 % lépe než ti, co nespali.

3. Tajemství kreativního myšlení

Potřebujete nastartovat mozek? Pak je spánek přesně to, co potřebujete. Nedávná studie Center for Functional and Molecular Imaging Georgetownské univerzity zkoumala mozkovou aktivitu 15 odpočívajících. Na pravé straně mozku – hemisféře spojené s kreativitou – to cvakalo jak hodinky, levá hemisféra zůstávala relativně v klidu. Závěr z toho lze vyvodit jasný - když potřebujete být kreativní, dejte si šlofíka.

4. Šťastnější a zapálenější pro věc

Nehledě na to, kde pracujete nebo co děláte, malé zlepšení nálady nikomu neuškodí. Cítíte se po pauze úplně "grogy" a nedokážete se soustředit? Zachovejte klid. Tento jev vědci nazývají spánková ochablost – do 155 minut se dostaví očekávané zlepšení.

Najděte si klidné místo a polovinu obědové pauzy věnujte odpočinku. Věřte, že budete šťastnější a zapálenější, nezaskočí vás ani řešení úkolů v pozdějších odpoledních hodinách.

5. Něco pro zdraví

Pro zlepšení soustředěnosti a produktivity se většina z nás spoléhá na kofein a cukr. Všichni víme, že to není zrovna zdravé, ale většinou je to to jediné, co v tu chvíli můžeme udělat pro udržení pozornosti. Odpočinek by ale byl na pomyslném receptu od lékaře. Podle studie Harvard School of Public Health může 20minutová pauza třikrát týdně omezit pravděpodobnost srdečních chorob o 37 %.

6. Můžete zvýšit výnosy firmě

Spánek cílí na produktivitu, kreativitu, angažovanost a zdraví – podstatné faktory pro růst výnosů firmy. Zavedením "spánkové politiky" a odpočinkové místnosti ve firmě můžete "nakopnout" výnosy. A nepotřebujete ani rozpočet Googlu, stačí najít klidný prostor a vybavit ho pohodlným nábytkem.

Zdroj: LinkedIn

reklama
reklama