Madam Daňová Kobra: Policie bude vždy pár kroků za zločinci, kteří ukrývají peníze. Al Capone je věčná inspirace

| Roman Chlupatý

I českou policii nadále inspiruje dopadení Ala Caponeho. Už proto, že ukázalo, jak důležité je sledovat finanční toky kolem zločineckých organizací. Něco podobného je nicméně v poslední době stále těžší. Zločinci jsou totiž stále rafinovanější a právo jim mnohdy vychází vstříc. Právě o tom diskutovali v pořadu Alter Eko na Rádiu ZET/BBC ředitel forenzní agentury Surveilligence Ján Lalka a Eva Romancovová, která působí na odboru bezpečnostní politiky Ministerstva vnitra a stála u zrodu takzvané Daňové Kobry.

Ján Lalka: V roce 1932 byl na základě porušení zákona o přiznání daně z příjmu uvězněný Al Capone, jeden z nejvýznamnějších šéfů organizovaného zločinu ve Spojených státech. Jednalo se přitom o zanedbatelný daňový únik, přibližně 200 tisíc dolarů, ale jelikož se ho podařilo jednoznačně prokázat, povedlo se tak odstavit nebezpečného zločince. Může být tento příběh inspirací pro orgány činné v trestním řízení, například pro Daňovou Kobru?

Eva Romancovová: Určitě, Al Capone asi zůstane inspirací navždy. V této souvislosti je nicméně asi nejdůležitější to, že se policie stále více snaží sledovat toky peněz v rámci zločineckých organizací. Současné zločinecké organizace už tolik nepracují s násilím, i když to stále existuje, trestná činnost je ale taková uhlazenější, probíhá více v oblasti faktur a podobně. Sledování finančních toků nám tak pomáhá rozkrýt organizaci skupiny, zjistit, kdo jakou plní roli, a tím pádem nám pomůže usvědčit celou skupinu, ne pouze jednotlivce.

Ján Lalka: Z veřejně dostupných údajů vyplývá, že se v Česku daří efektivně rozkrývat zejména karuselové podvody. Mnohem obtížněji se odhaluje jiný typ daňových podvodů, konkrétně ty, které páchají globální korporace. Ty mají pobočky po celém světě, a mohou tak optimalizovat daně, například pomocí transfer pricingu. Chystáte v této oblasti nějaká opatření?

Eva Romancovová: Nezastíráme, že se naše současná praxe soustředí ve velkém na karuselové podvody, a to i z toho důvodu, že je to oblast, kde je jasně vymezené, kdo je zločinec a jakou činnost páchá. V oblasti korporátních aktivit je to vždy o hranici finančního práva, o tom, zda už se jedná o trestnou činnost, nebo zda je to běžná optimalizace daní. Je to tedy těžké a je komplikované nejen pro orgány činné v trestním řízení, ale leckdy i pro relevantní složku finanční správy a podnikatelů, dohodnout se, co je, a co ještě není proti zákonu. Zde budeme hlavně muset získat jasné výklady toho, co je a není trestné. Například zmíněný transfer pricing asi ne vždy můžeme označit za trestnou činnost. Čas od času to tak je, ale ne vždy.

Ján Lalka: Daňové trestné činy a legalizace takto získaných prostředků spolu úzce souvisejí. Může být právě postup při vyvádění prostředků z konkrétních firem achillovou patou podvodníků?

Eva Romancovová: Je to spíše naopak. Policie nemá kapacitu, kterou by potřebovala pro sledování legalizace výnosů z trestné činnosti. Ta achillova pata tak spíše tkví v tom, jak strašně jednoduché je výnosy z trestné činnosti legalizovat. Když se nad tím zamyslíte, a nemusíte být zločinec, můžete najít hned několik různých metod, jak si ukrýt peníze, aniž by je kdokoli našel. Ať už jde o investiční diamanty, investiční zlato, nebo třeba něco tak jednoduchého, jako jsou podíly v družstvech, protože na to neexistují žádné registry.

Ján Lalka: Setkáváte se s nějakými způsoby vyvádění prostředků nebo jejich legalizace opakovaně?

Eva Romancovová: Jsou i sofistikovanější metody. Sice máme zrušené anonymní akcie, ale nový občanský zákoník přinesl svěřenecké fondy, kam lze ukrýt peníze, před kýmkoli chcete. Existují i další metody, například různé společnosti, které jsou zakládány v offshorech, s nimiž Česká republika nemá smlouvy, které by jí umožnily nějakou mezinárodní justiční spolupráci a získávání informací. Metod, jak ukrýt peníze, je strašně moc a dalo by se říci, že policie bude vždy ne jeden, ale několik kroků za zločinci, kteří peníze ukrývají.

reklama
reklama