Hledáte levné akcie? Zkuste ty britské

| redakce

Ještě nedávno by při zběžném pohledu na britský akciový index FTSE 100 málokoho napadlo, že by nebylo od věci své investiční portfolio okořenit také cennými papíry z ostrovního království. Od začátku září, kdy se index přiblížil svému historickému maximu, klesl do poloviny října téměř o deset procent a v investorech vyvolal obavy, že by brzy mohl vstoupit do medvědího teritoria. Od té doby britské akcie část ztrát smazaly a nyní si opět říkají o pozornost.

Atraktivitu akcií investoři obvykle posuzují pomocí ukazatele P/E, který vyjadřuje poměr tržní ceny jedné akcie k zisku společnosti na jednu akcii. V případě britského indexu FTSE 100 se aktuálně průměrný ukazatel P/E pohybuje kolem 15, tedy jen mírně nad dlouhodobým průměrem 14 a hluboko pod historickým maximem 27, na které vystoupal v roce 1999, krátce před splasknutím technologické bubliny. Na své několikaleté lokální minimum ukazatel klesl v roce 2009, tehdy se poměr tržní ceny jedné akcie k zisku na akcii propadl až k sedmi.

P/E indexu FTSE 100 (1967-2014)
P/E indexu FTSE 100 (1967-2014)Zdroj: The Telegraph

Podle ukazatele P/E tak v současnosti britské akcie nejsou ani příliš drahé, ale ani příliš levné. Je však potřeba brát v potaz skutečnost, že ukazatel P/E se počítá ze zisku na akcii, který společnost vykázala za uplynulých dvanáct měsíců. V případě britských firem jsou přitom výsledky hospodaření již delší dobu výrazně negativně ovlivňovány silnou librou, což znamená, že výsledek ukazatele P/E počítaný ze zisku za poslední rok je značně zkreslený.

Ziskovost britských firem roste

Způsobem, jak při posuzování atraktivity akcií změny směnných kurzů a podobné krátkodobě negativní vlivy eliminovat, je přechod k takzvanému CAPE, tedy cyklicky očištěnému poměru tržní ceny akcie k průměrnému zisku na akcii za posledních deset let. Platí přitom stejný princip jako u cyklicky neočištěného ukazatele P/E. Čím nižší hodnoty CAPE dosahuje, tím levnější, a tedy atraktivnější akcie jsou.

CAPE celého indexu FTSE 100 v současnosti dosahuje hodnoty 14, což není příliš daleko od rekordního minima 11 z krizového roku 2009. Dlouhodobý průměr CAPE britských akcií se pak pohybuje kolem 20 a historické maximum z prosince 1999 dosahuje 32. Po roce 2000 vystoupil poměr u akcií zastoupených v indexu FTSE 100 těsně před vypuknutím finanční krize na lokální maximum 23.

Cape P/E indexu FTSE 100 (1976-2013)
Cape P/E indexu FTSE 100 (1976-2013)Zdroj: The Telegraph

"Pokud bych měl vybrat jeden konkrétní ukazatel, který v otázce určování férovosti ocenění akcií považuji za nejspolehlivější, bylo by to jednoznačně právě CAPE," říká Laith Khalaf z brokerské společnosti Hargreaves Lansdown. "Na rozdíl od ostatních ukazatelů dokáže CAPE eliminovat nepřesnosti vznikající v důsledku kolísání ziskovosti firem v průběhu ekonomického cyklu," dodává. Podobně hovoří i Nick Train, správce investičního fondu Lindsell Train UK Equity. "Navzdory nedávnému pláči a skřípění zubů investorů je skutečnost taková, že britské firmy prosperují a jejich zisky v dlouhodobém horizontu stabilně rostou," tvrdí.

I dividendoví hráči si přijdou na své

CAPE ale není jediným ukazatelem, který hovoří ve prospěch britských cenných papírů. Sledovat se vyplatí i vývoj dividendového výnosu, tedy výše vyplácených dividend v poměru k tržní ceně akcií. Společnosti, s jejichž akciemi se obchoduje na Londýnské burze, v současnosti nabízejí v průměru 4% dividendový výnos, což je výrazně více, než kolik lze vydělat například držením 10letých britských vládních dluhopisů.

Aktuální průměrný dividendový výnos britských akcií je navíc s výjimkou krátkého období mezi roky 2002 a 2003 nejvyšší za posledních 15 let, a to přesto, že se index FTSE 100 nachází jen asi pět procent pod svým historickým maximem 6 930 bodů z konce roku 1999. To znamená, že se dividendový výnos nezvyšuje na úkor klesající ceny akcií, ale díky rostoucí výši vyplácených podílů ze zisku.

Průměrný dividendový výnos akcií z indexu FTSE 100 (1999-2014)
Průměrný dividendový výnos akcií z indexu FTSE 100 (1999-2014)Zdroj: The Telegraph

Zdroj: The Telegraph

reklama
reklama