Proč milovat akciový trh?

| redakce

Pan Trh je v podstatě psychicky labilní jedinec, který si libuje v soustavné frustraci lidí. Není investora, který by někdy nepocítil sílu jeho hněvu. Přestože přicházet o peníze není žádná zábava, poslední týdny se ho za jeho důmyslnost nedá než milovat.

Proměnlivé počasí

Nikdo netuší, jak to mistr Trh dělá, ale vždy se mu nějak podaří vypálit investorům rybník. V roce 2013 smetl všechny medvědy, letos během devíti měsíců nakrmil investory dvojcifernými zisky, aby pak většinu z nich smazal během jednoho měsíce.

Akciový trh je střídáním fází paniky, strachu, uspokojení, chamtivosti a euforie. Problém je v tom, že je velmi těžké odhadnout, kdy se nálada změní. Někdy k tomu dochází na denní bázi. V dlouhodobém horizontu akciový trh do jisté míry následuje fundamenty, jako jsou korporátní zisky, dividendy nebo růst ekonomiky. Krátkodobě jde ale ovšem o jeden velký experiment o lidském chování a emocích.

Pokud si odmyslíte funkci trhu vydělávat či prodělávat jeho účastníkům peníze, je to skutečně fascinující systém. Je postavený na důvěře, protože nikdo přesně neví, kolik má jaké aktivum správně stát. Kdyby tomu tak bylo, neměnily by cenné papíry každou chvíli své majitele.

Nedávno miliardář Carl Icahn prohlásil, že Apple je jednou z největších a nejsledovanějších firem na světě, která je podhodnocená na polovinu. Může být, a nebo nemusí - pro obě tvrzení nalezneme dostatek podpůrných dat a působivých příběhů.

Všichni proti všem i za všechny

Trh sdružuje různé názory, které jsou vzájemně více či méně v rozporu. Investoři se nikdy na ničem zcela neshodnou, a proto se pro každého prodávajícího najde kupující. Trh nakupuje kapitál pro korporace, ale také má pod křídly různorodou skupinu traderů, jednotlivců, institucí, spekulantů a dalších, kteří vykřikují do světa názory podle svého aktuálního rozpoložení.

Každý na trhu má nějaký názor. Dnes díky technologiím navíc tyto názory lze sledovat 24 hodin denně v reálném čase na finančních zpravodajských serverech, na Twitteru a dalších sociálních médiích, jsou jich plné blogy a televize. Během posledních propadů trhu bylo možné zaslechnout stovky různých hodnocení a predikcí. Všechno znělo celkem věrohodně, jen nikdo neřekl (ani nemohl), co se s trhem stane v následujících měsících nebo letech. A kdo to snad řekl, s největší pravděpodobností se spletl.

Nikdy neznáme pravý důvod pohybů na trhu. Každý den se objeví 2 až 3 věrohodně znějící důvody, kterým je přičítán tržní pohyb jedním nebo druhým směrem, a neustále se mění. Jeden den si investoři myslí, že ty které argumenty hrají velkou roli, druhý den už mají zcela odlišný soubor důvodů a neohlíží se za tím, co si mysleli včera.

Psychologie tržních účastníků je proto nejdůležitějším aspektem trhu, kterému by měl investor porozumět. Všechny zúčastněné subjekty - ekonomika, trhy a firmy - se neustále vyvíjejí. A potom je tu ještě fakt, že sami investoři stále mění svá stanoviska s různými cíli, motivy, pobídkami a strategiemi. Proto budou trhy vždy (a navždy) zahaleny tajemstvím a nejistotou.

Zdroj: A Wealth of Common Sense

reklama
reklama