Proč letos Santa nebude štědrý?

| redakce

Dvakrát měř, jednou řež. Podobné přísloví platí pro ty, kteří chtějí vsadit na letošní Santa Claus rally na akciovém trhu.

Pro tento sezónní vzorec neexistuje přesná definice. Skeptici namítají, že jde jen o trik brokerů, jak z klientů vytáhnout co nejvíce na poplatcích. Přesnou definici hledali v Hulbert Financial Digest v průzkumu mezi stovkami respondentů z řad finančních poradců.

1. Akciový trh má tendenci v určitém období prosince růst

Tato definice je nejméně přesná. Vždyť akciový trh má tendenci ke vzestupu prakticky v každém měsíci. Takto bychom mohli sázet na velikonoční rally, nebo naopak o Vánocích očekávat pokles trhu, protože "někdy koncem roku" máte trh také tendenci padat. Existují tedy vůbec nějaké statistické důkazy pro silnější akciový prosinec?

Pro zjištění, jak to tedy ve skutečnosti je, byla podrobena analýze data o indexu Dow Jones Industrial Average zpětně až do roku 1896, kdy index vznikl. Pro každý prosinec byl vypočten maximální výnos, kterého byste dosáhli, kdybyste nakoupili na minimu a prodali na nejvyšší zavírací ceně.

Je nutné vzít v úvahu, že ve skutečném světě byste takovéto výnosy realizovali jen stěží vzhledem k obtížnosti časování trhu (ideální vstupní a výstupní body lze najít až zpětně). I tak je ale analýza smysluplná, protože odhaluje maximální prosincový potenciál rally trhu.

Tímto způsobem se analytici dopracovali k průměrnému maximálnímu prosincovému výkonu 4,80 %. Na měsíční bázi to není vůbec špatné, anualizovaně by to znamenalo 75,9% výnos.

Bohužel není prosinec takto unikátní jen v tomto ohledu. Šest jiných měsíců má potenciál ještě většího růstu. A průměr pro všechny měsíce vychází na 4,82 %, což se od prosince statisticky neodlišuje. Z tohoto pohledu tedy nelze definici Santa Claus rally statisticky podložit.

2. Prosinec bývá silným měsícem pro akcie

Stejně jako první definice je i tato těžko statisticky doložitelná. Průměrný výnos Dow v prosinci přesahuje průměr: 1,43 % versus 0,53 % pro ostatních 11 kalendářních měsíců. Patrný je ale enormní rozptyl mezi měsíci. Například červnový průměrný výnos je ještě vyšší než prosincový. A navíc, i přes slušný průměrný výnos bylo v historii také mnoho prosinců, v nichž Dow zažil poklesy (takových případů bylo od roku 1896 28 %).

Vzhledem k takto velkému rozptylu nelze najít statisticky významný rozdíl mezi prosincovým průměrným výnosem a ostatními měsíci. Na hladině významnosti 95 %, kterou statistici využívají pro své analýzy nejčastěji, nebylo možné najít podstatný rozdíl mezi prosincem a ostatními měsíci.

Ze zkoumání navíc vyplývá, že listopad v posledních letech "kradl" část z prosincové rally, protože se investoři snažili trh přechytračit a naskočit do očekávané rally s předstihem, tedy zvýšením akciové expozice již v listopadu. Pokud se tak bude dít nadále, bude méně pravděpodobné, že by prosinec v budoucnu mohl nabízet výnosy na historickém průměru.

3. Akciím se daří díky Vánocům a Novému roku

Od vytvoření indexu Dow koncem 19. století zažíval trh zpravidla rally o 1,04 % mezi Vánocemi a Novým rokem. To je obzvláště zajímavý jev, protože tato perioda se skládá zpravidla jen ze čtyř obchodních dnů. Ani zde ale není pravděpodobnost rally tak vysoká, ve 23 % případů za posledních 118 let bylo toto období ztrátové.

Silný akciový trh na konci roku byl typickým fenoménem začátku minulého století. Sezónní tah na branku ale od té doby oslabuje. Za posledních 50 let například období konce roku přinášelo průměrný výnos jen 0,44 % proti dřívějším 1,49 %. A v posledních dekádách byl průměr ještě nižší - za posledních 30 let to bylo jen 0,23 %. Tento výnos je tak nízký, že by ani nepřesáhl transakční náklady.

Bude tedy letos Santa štědrý? Může být, ale nemá k tomu o nic větší důvod než v jakémkoli jiném období roku.

Zdroj: MarketWatch

reklama
reklama