Proč se vyplatí rezignovat na perfekcionismus

Proč se vyplatí rezignovat na perfekcionismus

| redakce

Pokud byste hledali společné povahové rysy všech úspěšných podnikatelů, investorů nebo šéfů velkých firem, jen stěží byste si při jejich počítání vystačili s prsty jedné ruky. Smysl pro dokonalost byste ale mezi nimi vyhlíželi marně.

Nance Rosenová, která dříve pracovala na vedoucí pozici v marketingovém oddělení společnosti Coca-Cola, tvrdí, že lze úspěšné podnikatele a investory v mnohém přirovnat k vrcholovým sportovcům. "Surfaři nebo závodníci na horských kolech nikdy dopředu neví, s čím se v závodě budou muset vyrovnat. Nikdo z nich neví, jaké budou na moři vlny, nebo zda se trať například kvůli vydatnému dešti nestane takřka nesjízdnou," říká. "Profesionální sportovci si však nepřipouštějí, že by ve své disciplíně neuspěli. Dobře vědí, že na startu mají všichni stejné podmínky a že prakticky nikdo z nich nepředvede bezchybný výkon."

Úspěšní byznysmeni podle Rosenové vyznávají stejnou strategii. Stejně jako sportovci vědí, že člověk, který by v životě neudělal chybu, neexistuje. I proto o sobě lidé z nejvyšších podnikatelských a investorských pater předem nikdy nepochybují a vždy se snaží využít příležitosti, které se před nimi objeví.

Chybovat je lidské

Podle amerického psychologa Alberta Ellise mají šéfové velkých firem zažité jisté ritualizované postupy, o kterých vědí, že jsou v rámci možností tím nejlepším způsobem, jak se v které konkrétní situaci chovat. Úspěšní lidé zjednodušeně řečeno vědí, že dělat něco je vždy lepší než nedělat nic, o čemž koneckonců svědčí i staré úsloví, které říká, že kdo nic nedělá, nic nezkazí.

Být perfekcionistou, který věc nepovažuje za hotovou do doby, než ve všech ohledech odpovídá jeho představám o dokonalosti, je podle Ellise i Rosenové ve většině případů kontraproduktivní. Každý profesionální lyžař ví, že dříve či později na sjezdovce mine některou z vytyčených branek. Ani to mu ale nedokáže zabránit v tom, aby šel do každého závodu s plným nasazením a aby se při každé příležitosti pokusil zajet co nejlepší čas a být rychlejší než jeho soupeři.

"V podnikání nebo investování je to totéž," vysvětluje Rosenová. "Všichni úspěšní lidé vědí, že dříve nebo později udělají chybu. Stejně tak ale vědí, že předtím i poté budou mít dostatek příležitostí, aby na trhu uspěli a předvedli, čemu vděčí za své dlouhodobé úspěchy."

Zdroj: personalbrandingblog.com

reklama
reklama