Proč Wall Street miluje Google a nenávidí Apple

| redakce

Společnosti Google a Apple patří k nejprogresivnějším na světě. Z pohledu tržní kapitalizace jsou také dvěma největšími americkými technologickými hráči. Navzdory tomu, že se uživatelé a obdivovatelé produktů obou firem počítají na stovky milionů, ale mají investoři z Wall Street na jejich rivalitu vlastní názor - Apple je podle nich králem současnosti, Google ovládne budoucnost.

Tržní kapitalizace Applu v polovině února dosahovala přibližně 480 miliard dolarů, v případě Googlu vystoupila poprvé v historii nad 400 miliard dolarů, čímž firmu v žebříčku největších amerických podniků posunula na druhou příčku. Navzdory tomu, že obě společnosti dlouhodobě reportují velmi dobré finanční výsledky, na svých bankovních účtech mají desítky a stovky miliard dolarů a jejich akcionáři je většinou označují za nejlepší investici svého života, se pohled Wall Street na oba tituly diametrálně rozchází.

Tržní kapitalizace společností Apple a Google (únor 2014)
Tržní kapitalizace společností Apple a Google (únor 2014)Zdroj: ycharts.com

Zásadní nesoulad lze pozorovat zejména v ocenění obou podniků. Zatímco s akciemi Applu investoři obchodují při P/E mezi 13 a 14, u cenných papírů Googlu tento indikátor dosahuje aktuálně více než 33, což jednoduše řečeno znamená, že od něj akcionáři v budoucnu čekají mnohem lepší finanční výsledky, než jaké reportuje nyní. Otázkou ale zůstává, zda je víra investorů v další růst Googlu opodstatněná a zda stále existují oblasti, ve kterých tato firma může "prodat" své know-how.

V případě Applu je navíc zajímavé, že mu v boji o přízeň investorů viditelné výsledky nepřináší ani ochota dělit se s nimi o část svých zisků – od března 2012, kdy Apple začal vyplácet dividendy, jeho tržní kapitalizace paradoxně spadla přibližně o 15 %. Prakticky bez povšimnutí zůstaly také nedávný zpětný odkup akcií za 14 miliard dolarů, mírně lepší než očekávané čtvrtletní finanční výsledky i vyvrcholení šestiletých vyjednávání se společností China Mobile, na jejichž základě letos největší čínský mobilní operátor začal svým zákazníkům nabízet telefony iPhone.

Ukazatel P/E akcií Apple a Google (únor 2014)
Ukazatel P/E akcií Apple a Google (únor 2014)Zdroj: ycharts.com

Google naproti tomu příliš pochopení pro investory nemá. Alespoň tedy z pohledu dividend. Společnost namísto toho, aby se o zisky dělila se svými akcionáři, utrácí, seč může. A zdá se, že investorům se tento způsob nakládání s firemními financemi velmi zamlouvá.

Abychom věci uvedli na pravou míru – Google vydělané peníze neutrácí, Google je investuje. Larry Page a Sergej Brin jen loni koupili několik technologických firem specializujících se na vývoj robotů a umělé inteligence, již delší dobu pracují na unikátních "chytrých brýlích" Google Glass nebo se věnují vývoji automobilu, který se na silnicích obejde bez řidiče. Ani Google ale není dokonalý. Výrobce mobilních telefonů Motorola, kterého v květnu 2012 koupil za 12,4 miliardy dolarů, na konci ledna prodal s obří ztrátou čínskému Lenovu. Jak však lze vyčíst z přiloženého grafu, investoři Googlu jsou své femme fatale ochotni odpustit ledacos.

Cena akcií Apple a Google (únor 2014)
Cena akcií Apple a Google (únor 2014)Zdroj: ycharts.com

"Věříte-li v růst technologického sektoru a inovace, je pro vás Google ideální investicí," tvrdí hedgeová legenda Stanley Druckenmiller. Ani Apple samozřejmě není firmou, která by se zastavila v čase a odmítla investovat do dalšího vývoje produktů či nových akvizic, ve srovnání s Googlem je však její ochota riskovat mnohonásobně nižší. A právě snaha, či naopak nezájem prosadit se i v jiném než jádrovém byznysu je tím nejzásadnějším, podle čeho se investoři mezi akciemi Applu a Googlu rozhodují.

Konzervativněji orientovaní investoři, kteří se soustředí na aktuální finanční výsledky a mají rádi dividendovou jistotu, do svých portfolií nakupují Apple. Vizionáři a technologičtí nadšenci, pro které nejsou rozhodující čtvrtletní finanční výsledky, ale potenciál dlouhodobého růstu a prosperity, dávají přednost Googlu.

Zdroj: Ivanhoff Capital

reklama
reklama