SHORT sázka na sójové boby: Atraktivita komodity u pěstitelů roste, čekají se přebytky

| redakce

Zemědělci na středozápadě USA plánují pro letošní rok vyšší výsev sóji. Tento faktor může zatlačit její cenu dolů.

Za loňský rok se cena sójových bobů propadla o více než 6,5 %, v porovnání s kukuřicí a pšenicí však šlo o mnohem menší propad - kukuřice oslabila téměř o 38 % a pšenice o necelých 19 %. Aktuálně jsou ceny sójových bobů nejvyšší za posledních 5 měsíců.

Někteří zemědělci ve Spojených státech uvažují, že letos zvýší osetí sójou až o 20 % proti loňskému roku. Podle výzkumu společnosti Informa Economics američtí farmáři zvýší výměru sóji v letošním roce průměrně o 6 % na rekordních 81,3 milionu akrů. Společnost dále předpokládá, že výměra kukuřice poklesne o 2 % poté, co loni rekordní sklizeň ceny snížila.

Sójou osetá plocha v USA (v tisících akrů)
Sójou osetá plocha v USA (v tisících akrů)Zdroj: Bloomberg

Zvětšení plochy v USA oseté sójou může vést současně k růstu jejího výsevu i v Brazílii a Argentině. To by mohlo znamenat další významné navýšení globálních zásob. Podle odhadu USDA sklidí Brazílie letos rekordních 90 milionů tun sóji. Předpoklad pro Argentinu je na úrovni 54 milionů tun.

Globální zásoby sóji (v tisících tun)
Globální zásoby sóji (v tisících tun)Zdroj: Bloomberg

Někteří analytici předpovídají, že do letošního podzimu cena sóji poklesne na 9,5 USD za bušl. Oproti současným cenám, které dosahují 13,5 USD za bušl, by se jednalo o pokles o zhruba 30 %.

Cena sóji je třikrát vyšší než cena kukuřice. Podle Edwarda Usseta, specialisty na oblast zrnin z univerzity v Minnesotě, se jedná o nejvyšší průměrný rozdíl v tuto roční dobu od roku 2008.

Mnoho zemědělců upřednostnilo loni pěstování kukuřice právě v důsledku její vysoké ceny a omezilo rotaci plodin na svých územích. Výsadba jednoho typu plodiny na stejném místě několikrát po sobě snižuje úrodnost půdy a může zvýšit škody napáchané škůdci a chorobami. Následkem je nižší úroda. To je další ekonomický důvod pro to, aby zemědělci vyměnili kukuřici za sóju.

Autor: Petr Habiger, analytik, Colosseum

reklama
reklama