Jak napsat motivační dopis

Jak napsat motivační dopis

| redakce

Málokdo má v oblibě hledání práce, probírání se nabídkami na internetu, sepisování životopisu a přípravy na vyčerpávající pohovory. Strašákem pro mnohé je pak sepsání dobrého motivačního dopisu.

Jodi Glickmanová, expertka na komunikaci a autorka knihy Great on the Job, zdůrazňuje, že i v éře digitalizace je chybějící motivační dopis známkou lenosti. Přirovnává to ke gramatickým chybám v životopisu. Personalisté zhlédnou podle průzkumů jen každý druhý motivační dopis. Stále jde ale o 50% šanci, že vám toto písemné sdělení pomůže k nové práci, a proto byste ji neměli zahodit. "Jde o příležitost se odlišit," dodává Glickmanová.

Informace o společnosti

Než začnete dopis psát, zjistěte si co nejvíce o firmě a pracovní pozici, o niž se ucházíte. Podívejte se na firemní webové stránky, Twitter předních manažerů a profily zaměstnanců na LinkedInu. Když firmu poznáte blíže, snáze jí přizpůsobíte styl motivačního dopisu.

Silný začátek

Lidé obvykle začínají nicneříkající "omáčkou": "Ucházím se o práci X, o které jsem se dozvěděl v Y." Namísto toho začněte silným sdělením, proč jste právě vy tím pravým kandidátem. Například: "Jsem profesionálem v oboru s více než 15letou praxí a rád bych své zkušenosti přinesl do vaší rostoucí firmy." Budete mít mnohem větší šanci, že personalistu nebo manažera úvod upoutá a pustí se do čtení celého dopisu. Napište něco přímého a dynamického. Ale pozor - nepokoušejte se být vtipní, humor v motivačním dopise nevyzní dobře!

Vaše hodnota pro firmu

Odhalte, jakým problémům společnost čelí a jak byste je ze své pozice mohli pomoci řešit. Personalisté hledají lidi, kteří se dokáží postavit problémům čelem. Můžete zmínit, jak jste se podíleli na řešení podobného problému v minulosti.

Osobní konexe

Pokud máte osobní vazby na firmu nebo dobře znáte někoho, kdo zde pracoval, pak to nezapomeňte zmínit. Dopis adresujte konkrétnímu personalistovi, jeho jméno není problém na sociálních sítích typu LinkedInu dohledat.

Projevte nadšení

Vyjasněte si, jakou chcete pozici. Glickmanová vysvětluje, že v současné době má mnoho lidí vhodnou kvalifikaci, a tak zaměstnavatelé chtějí někoho, kdo o pozici projeví skutečný zájem. O místo se ani neucházejte, pokud vám na firmě něco nesedí. Posílat stovky životopisů na všechny strany je ztráta času, raději se zaměřte na deset firem, ve kterých byste chtěli opravdu pracovat. Nebuďte neupřímní a vynechte ohrané fráze. Klíčová je autentičnost. Váš projev musí být profesionální a vyzrálý, nesmí vyznít naivně.

V některých odvětvích, jako jsou móda nebo technologie, se můžete více "odvázat" a napsat, jak milujete produkty a služby firmy. V dopise pro banku buďte konzervativnější. Využívejte jazyk, jaký by zvolil personalista v komunikaci s klienty.

Buďte struční

Rozsah motivačního dopisu by měl být do jedné stránky. Když bude dostatečně úderný, může být i kratší. Měl by být tak dlouhý, aby ho personalista mohl v mžiku pročíst. Pokryjte v něm co nejvíce oblastí, ale stručně.

A co když on-line aplikace při žádosti o práci neumožňuje připojení motivačního dopisu?

Některé internetové aplikace neumožňují zaslání motivačního dopisu. Pravidla lze někdy obejít tím, že ho vložíte v rámci jednoho dokumentu spolu s CV. Jak ale vyzrát na systém, v němž se vyplňují údaje do předem vymezených políček? Snadná pomoc. Najděte si kontakt na personalistu nebo někoho, komu můžete poslat dopis, na sociálních sítích.

Zdroj: Harvard Business Review

reklama
reklama