Další uvolnění čínské měny na spadnutí?

| redakce

Čínský jüan v pátek klesl proti americkému dolaru nejvíce za poslední tři roky. Za poklesem stojí spekulace, že se centrální banka snaží zbrzdit posilování měny a snížit silný příliv zahraničního kapitálu.

Jüan oslabil o 0,5 %, což je pro většinu ostatních měn jen malý pohyb. To ale neplatí pro čínskou měnu. Její kurz je kontrolovaný a volatilní jen zřídka. Podobný pokles byl zaznamenán v listopadu 2010.

Obchodníci a analytici byli překvapeni rozhodnutím centrální banky zpomalit růst jüanu a mnoho z nich omezilo sázky na jeho posilování. Od roku 2005 měna posílila o 33 %, což bylo způsobeno i přílivem takzvaně horkých peněz, které chtěly těžit z rostoucího trendu jüanu. Tím v zemi vzniká přebytek peněz, jež centrální bance komplikují snahu o omezení růstu objemu bankovních úvěrů.

Prostřednictvím Čínské lidové banky vláda kontroluje kurz jüanu velmi přísně. Stanovená referenční sazba umožňuje obchodování měny o 1 % výše nebo níže každý den. Po rychlém posilování v posledních měsících však centrální banka snížila toto pásmo minulý týden o 0,2 procentního bodu.

Měna se hojně obchoduje mimo pevninskou Čínu, především v Hongkongu, kde spekulanti provádějí největší část nákupů a prodejů měny. Zde jüan ztratil 0,8 %.

Příliv kapitálu do Číny a přímé zahraniční investice v loňském roce skokově vzrostly, což podtrhuje optimistický výhled zahraničních investorů na ekonomický vývoj země. Běžný účet, který představuje především obchodní platby, zůstal loni v přebytku, přesto se kladné saldo snížilo na 188,6 miliardy dolarů proti roku 2012, kdy dosahovalo 193,1 miliardy. Devizové rezervy byly koncem loňského roku na rekordní úrovni 3,82 bilionu amerických dolarů.

Podle některých analytiků páteční pokles čínské měny naznačuje, že centrální banka postupně připravuje cestu k rozšíření fixního pásma své měny, aby ji mohla nechat obchodovat volněji. bČínská lidová banka však minulý týden oznámila, že letošní případné rozšíření obchodního pásma měny proběhne běžným způsobem.

Autorem článku je Petr Habiger, analytik ze společnosti Colosseum.

Zdroj: Colosseum

reklama
reklama