Nakupujte inteligentně

Nakupujte inteligentně

| redakce

Sleva, výprodej, likvidace zboží – s těmito nápisy přicházíme do styku neustále. Dokáží opravdu ovlivnit naše nákupní zvyklosti? Spíše než samotná sleva rozhoduje u zákazníků aktuální potřeba daného zboží. Pokud tedy lidé zlevněnou věc nepotřebují, většinou je nezláká ani akční nabídka. Drtivá většina respondentů průzkumu Ery také potvrzuje současný trend ve využívání věrnostních karet od obchodníků. Vzhledem ke stále rostoucím cenám a celkové ekonomické situaci si lidé nákupy předem důkladně plánují.

Pozor na slevy

Jsme opravdu národem milujícím slevy, letáky a speciální akce. Ovšem stále více zákazníků si začíná uvědomovat, že ne každá sleva je výhodná. Obchodníci totiž často neváhají použít všelijaké triky. Častým jevem je umělé navýšení ceny před obdobím výprodejů, případně rovnou předražené zboží, které je i po slevě drahé. Nenechte se tedy zmást lákavě vypadající nabídkou, ale zamyslete se nad hodnotou zboží, které chcete koupit.

Pokud máte čas, udělejte si před návštěvou obchodních center představu o cenách zboží. K tomu mohou posloužit internetové srovnávače cen. Slevové letáky preferuje téměř polovina lidí nad 56 let, v ostatních věkových kategoriích oslovují letáky zhruba 30 % respondentů. Mužům vyhovují e-maily, ženy upřednostňují kupónové knížky či letáky.

Ušetřit pomáhají i věrnostní karty, které si cestu ke klientům našly poměrně rychle. "Více než 85 % dotázaných využívá věrnostní karty, které jim u obchodníka nabízejí určité výhody. Průměrně jich lidé vlastní čtyři až sedm, převážně se jedná o karty potravinových řetězců. Nejčastěji věrnostní karty využívají manželské páry v aktivním věku," informuje o výsledcích dotazníkového šetření Jan Doubek, ředitel oddělení klientské komunikace Ery.

Dobrý nákupní seznam je klíčem k úspěšnému nákupu

Předem připravený seznam je základem úspěchu při nakupování. 70 % respondentů si ho píše sama, dalších 6 % předává tento úkol partnerovi. Oblíbený je stále papír, telefon nebo tablet používá 11 % mužů a 8 % žen.

Lidé na nákupních seznamech oceňují hlavně fakt, že na nic nezapomenou. Druhým a neméně důležitým plusem je to, že ušetří čas strávený v obchodě. V neposlední řadě také zabrání pořízení zbytečností. K seznamu věcí můžete přidat i částku, kterou jste ochotni za danou věc utratit.

Schovávejte si účtenky

Už při nákupu myslete na budoucnost. Pokud si schováte účtenky, určitě toho nebudete litovat. Podle průzkumu Ery jsou ženy pečlivější než muži, účtenky si nějakým způsobem eviduje téměř 65 % žen (oproti 55 % mužů). Hlavním důvodem, proč si lidé účtenky schovávají, je většinou obava z toho, že budou muset zboží v budoucnu reklamovat. 65 % respondentů si účtenky nechává také kvůli tomu, že pro ně představují náhradu záručního listu.

Jak platit

Přemýšlíte, zda si před nákupem vybrat hotovost, nebo uhradit nákup kartou? Nejjednodušší možností je bezkontaktní platba. Nemusíte u sebe mít hotovost a pohodlně zaplatíte jedním mávnutím. U útraty do 500 korun navíc nemusíte zadávat ani PIN. Výhodou je, že kartu nemusíte dát z ruky a máte nad ní neustálou kontrolu. "Klienti, kteří využívají bezkontaktní kartu poprvé, někdy mívají obavy z náhodné platby, o níž nebudou vědět. Ta ale není možná, k provedení transakce je opravdu nutné kartu přiložit velice blízko ke čtecímu zařízení. Bezkontaktní platby jsou tedy bezpečné, rychlé a komfortní," vysvětluje Doubek.

Zdroj: Poštovní spořitelna

reklama
reklama