Lisa Wang (InterChina): Mezi vítěze se v Číně letos zařadí zdravotnictví, automobilový průmysl a potravináři, v poli poražených skončí například výrobci solárních panelů

| Roman Chlupatý

Čína se potýká s nadprodukcí, kterou v některých sektorech nafoukl až příliš snadný přístup k penězům. Tato bublina letos splaskne, nebo alespoň začne splaskávat, což některé oblasti ekonomiky výrazně rozpohybuje, předpovídá senior manažerka z konzultační společnosti InterChina Lisa Wang. Čínské zdravotnictví by se na konci roku mělo naopak pochlubit až 25% růstem a pár dalších sektorů dvouciferným posílením.

Vláda v Pekingu signalizuje, že bude nadále liberalizovat ekonomiku, respektive některé její oblasti. Které obory z toho budou profitovat a budou letos i proto nejzajímavější?

Lisa Wang
Lisa Wang

Solidní výsledky čekáme od zdravotnictví. To by v roce 2014 mohlo růst o 15 až 25 %. Zajímavý bude také automobilový sektor, který si letos podle nás připíše 10 až 15 %. Stejně tak bude jistě z pohledu investorů a firem zajímavá konsolidace v odvětví výrobců autosoučástek. Posílení o 10 až 15 % predikujeme i výrobcům potravin a nápojů. Právě tyto tři sektory – zdravotnictví, automobily a potravináři – podle nás letos nejvíce zazáří. Dařit se bude nicméně například i logistice a maloobchodu.

Které sektory sice letos neřadíte mezi vítěze, ale stále podle vás budou solidně růst?

Slušná čísla nahlásí strojírenství, které podle nás během roku přidá zhruba 10 %. Podobně na tom podle našich analýz budou i chemici. I tyto dva sektory si přitom projdou jistou konsolidací, což může zahrnovat fúze a akvizice, ale i vytváření strategických aliancí. Co se chemického průmyslu týče, dojde také zřejmě k optimalizaci portfolií a k navýšení lokálních kapacit na výzkum a vývoj.

Které z těchto sektorů jsou nejzajímavější z pohledu zahraničního investora, případně zahraniční firmu se zájmem o strategickou investici nebo partnerství v Číně?

Podle mě je to trojka, kterou jsem zmínila v úvodu – zdravotnictví, automobilový sektor a potravinářský průmysl. K potravinářům bych pak přiřadila ještě on-line prodej.

To jsou tedy oblasti se zajímavým potenciálem. Čemu se v Číně letos naopak dařit nebude?

Sektory, kde růst nebude nijak závratný, bych obecně popsala jako ty, které už před začátkem roku měly problémy s nadprodukcí. Ta byla poháněná jednoduchým přístupem k financím, který měly v posledních letech státní společnosti zajištěný. V tuto chvíli je s tím spojeno riziko pro sektor jako takový, zároveň to ohrožuje ziskovost. Příkladem jsou výrobci větrných elektráren, výrobci cementu, oceláři a do jisté míry i oblast infrastruktury. Zároveň do této kategorie nepochybně patří i veškeré nové energie, například výrobci solárních panelů. Zde čekáme letos i v dalším období stagnaci.

Co čekáte od finančního sektoru? O jeho zdraví se hodně spekuluje.

Míra zadlužení se výrazně zvýšila, jedná se ale zejména o vnitřní dluh, nikoli vnější zadlužení. Z tohoto pohledu se dá čekat, že by případné problémy mezinárodní firmy příliš nezasáhly. Navíc věříme tomu, že má vláda potenciál si s případnými problémy poradit, což se ostatně potvrdilo i loni. Zároveň je v této souvislosti potřeba zmínit finanční reformu, kterou má vláda v programu. To jsou důvody, proč obecně nemáme obavy o finanční sektor, respektive z toho, že by mohl nějak překvapit zahraniční firmy.

Je v Číně sektor, v němž jsou zahraniční investoři "nastoupení", o jehož zdraví se obáváte? Sektor, který by už letos mohl zažít problémy, možná i kolaps?

Asi bych se vrátila k sektorům, které mají problémy s nadprodukcí. Ty čeká konsolidace, některé firmy nejspíše zmizí, protože nebudou konkurenceschopné. Některým státem vlastněným společnostem v sektorech, které jsem zmínila – cement, ocel a tak dále –, se totiž opravdu moc nedaří. Potřebná konsolidace si přitom určitě vyžádá čas. Cílem Číny je nicméně méně pomyslných brzd a vyšší efektivita. Proto lze očekávat, že budou mít všechny firmy v sektorech s nízkou efektivitou problémy. To se začalo potvrzovat už v posledních letech. Letos to ale podle mě bude mnohem více vidět a cítit.

reklama
reklama