Zapomněli investoři všechno, co je naučil kolaps trhu v roce 2008?

| redakce

Prostředí se změnilo, euforii vystřídaly opatrnost a strach. Odstartoval snad nový medvědí trh? Nikdo nemá ponětí. Jisté ale je, že investoři nezvládají emoce, které se dostavují s každým trochu větším poklesem.

Indikátor chamtivosti a strachu
Indikátor chamtivosti a strachuZdroj: CNN

Mezi roky 2008 a 2009 spadl index S&P 500 o 57 %. Investory to bolelo ale daleko více, než napovídají čísla. 57% pokles není jen masivní ztrátou, ale sérií několika 10% propadů za sebou. Stačí, když je S&P 500 níže z maxima o necelých 6 %, a podívejte se, jak investoři panikaří. Co budou dělat, až trh spadne o 50 %?

Index amerických akcií S&P 500
Index amerických akcií S&P 500Zdroj: Bloomberg

Někdo by možná argumentoval, že jsou statistiky zavádějící – panikařit by přeci měli hlavně investoři do emerging markets, protože největší zásah dostaly právě tyto trhy. Argument je to ale chybný.

Ztráty zde sice byly daleko vyšší, ale investoři s pozicemi na mladých trzích musejí předem počítat se zvýšenou volatilitou. Například ruský ETF ztratil během finanční krize 75 %.

Sečteno a podtrženo, panika vede k tomu, že se hojně prodává i v USA, dochází k značným odlivům z fondů a index volatility VIX roste na lokální maxima.

Odliv kapitálu z fondů mladých trhů (1) a asijských fondů bez Japonska (2)
Odliv kapitálu z fondů mladých trhů (1) a asijských fondů bez Japonska (2)
Index volatility VIX
Index volatility VIXZdroj: Bloomberg

Trhy v posledních dnech rychle dokázaly, že se investoři z krize nepoučili. Kladou si špatné otázky. Neměli bychom přemítat nad tím, zda jsou trhy levné nebo drahé, nebo zda je potřeba akcie prodat či nakoupit. Správné otázky zní:

  • Proč panikařím kvůli ztrátám, které jsou minimální?
  • Dokážeme (já nebo moji klienti) strávit případné velké ztráty?

Pokud panikaříte z aktuálních propadů, je vaše odpověď na druhou otázku jednoznačně "ne". A je pak s otazníkem, zda je svět investic tím pravým místem pro vás.

Zdroj: valuewalk.com

reklama
reklama