Příběh jako ze City: Se šéfredaktorem Investičního webu nejen o finančních médiích

| redakce

Věří půdě a akciím Applu, naopak nefandí zlatu. Na větší spekulace nemá čas, musí se totiž věnovat svému core businessu, Investičnímu webu. Ten založil v roce 2009, navzdory krizi. Malý startup se díky buldočímu odhodlání bývalého předního burzovního makléře stal špičkou v oboru. Petr Novotný, mediální guru v oblasti investování.

Celý život se zabýváte investicemi. Jaká byla vaše největší dosavadní investice?

Petr Novotný
Petr Novotný

Mojí největší životní investicí bylo rozhodnutí odjet studovat do Spojených států. Zaprvé jsem viděl úplně jiný studijní model, a zadruhé jsem tehdy pracoval pro jednu americkou investiční banku. Naráz jsem tak poznal dva zcela odlišné světy. To všechno v idylických podmínkách Kalifornie – dopoledne jsem chodil do školy, potom jsem pracoval a k večeru surfoval. Skutečný "California dream".

U nás jste ale předtím čtyři roky působil jako investiční makléř. Neměl jste se špatně.

Ano, začínal jsem jako burzovní makléř. Byl jsem vlastně mezi prvními, kteří u nás měli licenci na obchodování na pražské burze. Tehdy to bylo jako v amerických filmech – pravý burzovní parket, křičící makléři, všude jsem tahal obrovský mobil jako Michael Douglas alias Gordon Gekko v kultovním filmu Wall Street. Mělo to své kouzlo.

S čím jste se vracel ze Států?

Věděl jsem, že chci změnu. Chtěl jsem učit, protože titul MBA, který jsem v USA získal, je o praktických zkušenostech. Ty jsem chtěl předávat dále. Vadilo mi, jak je u nás chabá úroveň finanční gramotnosti; de facto se nevyučovala, o přesahu do investování nemluvě. A přiznejme si, že ani dnes spousta lidí pořádně nechápe třeba rozdíl mezi kreditní a debetní kartou.

Chtěl jste tedy z pozice investičního profíka přejít do role akademika?

Ano, i když ne stoprocentně. Dále jsem pracoval jako privátní bankéř, ale jeden den v týdnu jsem učil podnikové finance a kapitálové trhy na PB – Vyšší odborné škole. To mě změnilo. Ale pak přišla finanční krize, která v investování překopala pravidla hry. Říkal jsem si, že všechny ty knížky, co mám doma v knihovně, můžu vyhodit a že vlastně nemám podle čeho učit. Učebnicové poučky se otřásly v základech a moje zkušenosti byly zralé na revizi. No a v té době vznikl zpravodajský kanál ČT24, kam jsem začal chodit komentovat, co se děje na burze. Vždy jsem vedení televize říkal, že to za těch pár minut nestihnu všechno říct, a začal jsem uvažovat o tom, že bych chtěl mít vlastní pořad. Tehdy byla ČT otevřená novým projektům, takže mi řekli, ať přijdu s konceptem, že se uvidí. Tak vznikl Investorský magazín, kterého se nakonec natočilo okolo sto padesáti dílů.

Ve své době patřil Investorský magazín k nejsledovanějším víkendovým pořadům "čtyřiadvacítky".

To je pravda. Byl to mix nadčasových finančních témat a aktuálních věcí, které se zrovna děly na burze, přinášeli jsme navíc vlastní témata. Byl to můj první významnější kontakt s médii. Mezitím jsem také založil pořad Studio Burza, což bylo první burzovní zpravodajství v českých médiích. Zhruba rok se pořad rozvíjel, ale pak začala Česká televize před finanční gramotností dávat přednost jiným věcem. Po asi čtyřech letech postupného seškrtávání zbylo z původního záměru jen torzo.

Postavit se ze dne na den před kameru coby moderátor, to chce odvahu a slušnou dávku exhibicionismu.

Vždy jsem hodně sledoval zahraniční finanční kanály jako CNBC nebo Bloomberg a chtěl jsem být jako jejich moderátoři. To jsou lidé jako já, z burzovních makléřů a investičních bankéřů se přerodili v odborníky, kteří pracují v médiích. Rozumějí branži a nemají potřebu se předvádět. Upřímně řečeno, na začátku jsem nebyl žádný moderátor, všechno jsem se musel naučit. Jistý v kramflecích jsem si vždy byl v odbornosti a přípravě na vysílání. Měl jsem štěstí, že mi dovednosti předával a stále průběžně předává jeden z nejlepších mediálních poradců v Česku Aleš Vrzák. Stále platí, že lidé nejdříve vnímají vás samotné, a teprve pak to, co říkáte. Když jim něco podáte bez energie, tak to – bez ohledu na zajímavost obsahu – nebude fungovat.

reklama
reklama