5 na 12: Pět historických scénářů vývoje amerických akcií v příštích dvanácti měsících

| redakce

Minulý týden oslavil americký akciový býk páté narozeniny. To se po 2. světové válce zatím stalo jen pětkrát. Jak se v těchto předchozích případech vyvíjel index S&P 500 v dalším roce? A jaká znamení například znepokojují investory, kteří se obávají, že byl páteční historický rekord na dlouhou dobu poslední?

Současný býčí trh a jeho potenciální skóre 7. března 2015
Současný býčí trh a jeho potenciální skóre 7. března 2015Zdroj: MarketWatch

Pouze tři z předchozích pěti alespoň 5letých býčích trhů udržely nastolený trend i v roce šestém. V nejlepším případě (býčí trh začínající v roce 1949) by obdobný procentní vývoj v současnosti vynesl index na 2 600 bodů. Nejhorší scénář (podobný daleko aktuálnějšímu roku 2008) by vrátil barometr amerického akciového trhu pod 1 100 bodů.

Jak dopadlo 5 býčích trhů ve svém šestém roce?
Jak dopadlo 5 býčích trhů ve svém šestém roce?Zdroj: MarketWatch

Analytici varují především před vysokými valuacemi amerických akcií, které se vrátily na úrovně z roku 2007. Zisky firem sice rostou několik let, uvolněná politika centrálních bank ale motivovala investory a spekulanty k daleko agresivnějším nákupům, než jaké by odpovídaly sice rostoucí, ale stále ne úplně zdravé ekonomice. Právě ekonomický růst (alespoň 3%, pokud jde o USA) má být ve světle snižující se podpory ze strany Fedu v dalších čtvrtletích hlavním motorem, respektive "ospravedlněním" zmíněných vysokých valuací.

Nejvíce se v uplynulých pěti letech dařilo sektorům spotřebního zboží zbytného, financí, technologií nebo průmyslu. Zaostávaly naopak telekomunikace a síťové služby - tyto dva sektory se dokonce ještě nestihly vrátit na předkrizovou úroveň.

Výkonnost sektorů indexu S&P 500 během pěti let současného býčího trhu
Výkonnost sektorů indexu S&P 500 během pěti let současného býčího trhuZdroj: Bespoke Investment Group

Varovná znamení

Kdo by řešil historii, to je taková zábava a "past na retail", můžete namítnout. A máte pravdu, téměř nikoho přece nezajímá, jak se vyvíjel trh v 50. letech nebo v roce 1987. Obavy ale vzbuzují také zcela aktuální faktory a indikátory.

- Drobní investoři lijí peníze do akcií. Konkrétně do akciových fondů. Strach, že by mohli tito "retailoví" investoři přijít o pokračování rally, vyvolává u podobně dlouhých býčích trhů místy doslova paniku a hysterii. A manažeři fondů, jak je jejich dobrým zvykem, vychvalují své produkty, ačkoli akcie jsou na historických maximech. Ano, mohou ještě povyrůst (ceny akcií, ne manažeři), nelze to vyloučit, ale jako obrázek typický pro blížící se vrchol trhu slouží situace dokonale.

- Průzkum Investor's Intelligence již několik týdnů ukazuje na menší než 20% podíl medvědů (pesimistů) mezi investory. Tak málo jich bylo naposledy krátce před krachem trhu v roce 1987.

- Fundamenty jsou ignorovány. Vysoké P/E zdánlivě nikoho netrápí, stejně jako pomalejší růst HDP, horší data z nemovitostního trhu a další. Za všechno může počasí, zní z dealingů největších bank na Wall Street.

- Na Lehman Brothers a bolestivé ztráty investorů se postupně zapomíná. Objemy obchodů jsou sice stále nižší, ale margin debt, tedy objem peněz půjčených na nákup akcií členy NYSE, stále roste.

- Nasdaq je na 14letém maximu. Graf indexu v posledních třech letech je impozantní. Impozantně varující.

- Strach a chamtivost si předávají žezlo. Doteď ho pevně držel Bernanke. Fed s Yellenovou v čele se podle všeho nechystá zvrátit ústup od kvantitativního uvolňování, ale zatím to nevyvolává velké obavy, ne v krátkodobém horizontu. O tom dlouhodobém se však mnozí v souvislosti s bilancí Fedu zdráhají vůbec uvažovat.

Najdou se jistě i pozitiva a optimistické výhledy, to je potřeba připustit. I ti největší optimisté uznávají, že taková party, jaká na trhu probíhala loni, se opakovat nebude. Čistě statisticky vzato však býkům k uhájení dlouhodobého růstového trendu stačí málo - nepovolit medvědům 20% nebo větší zakousnutí se do zisků nastřádaných za pět let. A to by se jim mohlo podařit celkem snadno.

Zdroj: MarketWatch

reklama
reklama