Kdo investuje do novin? Miliardáři kropí tisk živou vodou

| Tomáš Hart

V posledních letech si američtí miliardáři našli novou investiční hračku – papírové noviny. Především kvůli internetu jim přitom mnozí prorokují postupný zánik, hlavně těm, které mají pouze regionální dosah.

Warren Buffet si předloni koupil Richmond Times-Dispatch a rok předtím The Omaha World-Herald. K novinám má 83letý úspěšný burzovní obchodník citový vztah - jako mladík je roznášel. Buffett do novin investuje, zbavuje je dluhů, opravuje výrobní kapacity a sdružuje do divize BH Media Group, která se stále dívá po nových akvizicích.

Zaměření na lokální témata

Migrace reklamy a čtenářů na internet snižuje příjmy malých novin, které nemohou kvalitou a pokrytím konkurovat celostátním deníkům. Proto se snaží čtenáře udržet zaměřením se na místní události, které nikdo jiný nepokrývá, ale které jsou pro místní obyvatele nenahraditelné. Podle Buffetta i tyto noviny, když zvolí správný přístup ke své webové mutaci a přitáhnou místní inzerenty, mají solidní šanci vydělávat.

Vztah proslulého investora k tištěným médiím je dlouhodobý. Již v roce 1973 jako majitel Omaha Sun pomáhal novinářům z listu rozkrýt skandál v místním charitativní organizaci, když jim radil, jak se vyznat v účetnictví nadací. Novináři z Omaha Sun poté za svá odhalení získali prestižní Pulitzerovu cenu (ve stejném roce dostal "Pulitzera" také Washington Post za rozkrytí skandálu Watergate, který vedl k odstoupení prezidenta Nixona).

Další miliardář, majitel a ředitel Amazonu Jeff Bezos, loni za 250 milionů dolarů koupil právě Washington Post. BH Media již do médií investovala přes 400 milionů dolarů, v současnosti vlastní zhruba 70 titulů, z toho asi 30 tištěných.

Zisk a zajímavý byznys. I pro banky

Že nejde o žádné staromilectví a sentimentalitu, ale o normální podnikání, dokázal Buffett svým prohlášením, že z médií očekává alespoň 10% roční návratnost investovaného kapitálu. Skomírající noviny, i když se jim dostane lepšího zacházení, ale nemohou být úplně klidné - BH Media v roce 2012 jeden ze svých deníků zavřela, protože prodělával.

Zapojení se velkých hráčů z byznysu do vydávání novin má také jeden nečekaný efekt. Banky, které se dříve malým novinám vyhýbaly, se na jejich podnikání začaly dívat o něco příznivěji a jsou ochotnější jim půjčovat peníze.

reklama
reklama