Nízká míra korelace ještě neznamená, že je celý trh o výběru jednotlivých akcií

| redakce

Nízká míra korelace na akciovém trhu nemusí nutně vytvářet lepší prostředí pro aktivní manažery snažící se předčit trh.

Pro začátek několik faktů:

  1. Korelace porovnává směr pohybů cen akcií, ne jejich velikost.
  2. Nehledě na to, jaká je aktuální korelace ne trhu, jde stále o hru s nulovým součtem.
  3. Aktivní management může uspět jak na rostoucích, tak na klesajících trzích.

Podívejte se na následující dva grafy. U kterého páru je podle vás patrná vyšší míra korelace?

Mezi kterými akciemi je korelace vyšší?
Mezi kterými akciemi je korelace vyšší?

Korelovaněji působí vztah akcií A a C z druhého grafu. Ve skutečnosti je ale korelace akcií A a B dokonalá (1,00), zatímco mezi A a C je pozte 0,52. První graf je příkladem dvou stejným směrem se vyvíjejících cen, míra změny je ale u akcie A vyšší než u B.

Bez ohledu na korelaci některé akcie trh předeženou, zatímco jiné za ním zaostanou. Podívejte se na tabulky níže, které zobrazují výkonnosti proti indexu, který má 50% váhy akcií ze sledovaných párů.

Anualizované a relativní výnosy
Anualizované a relativní výnosy

Jak v prostředí vysoké korelace (1), tak nízké korelace (2) máme vždy jednoho vítěze a jednoho poraženého. Stále je to tedy hra s nulovým součtem. Trh roste v obou scénářích, samotný býčí trh ale nezaručí úspěch aktivnímu managementu. Stále je nutné nadvážit ty správné akcie, které předčí index, a podvážit ostatní, a to bez ohledu na trend vývoje trhu.

Hypotetické měsíční výnosy
Hypotetické měsíční výnosy

V první tabulce je pohled na portfolio v prvním pololetí, v němž byla nadvážena akcie A. Dodatečný výnos přineslo ne díky tomu, že je anualizovaný výnos z akcie 17,6 %, ale vzhledem k tomu, že porazila index o 8 procentních bodů.

V tabulce 2 bylo portfolio v druhém pololetí upraveno podvážením akcie A. Opět se výběr akcií (stock picking) vyplatil – akcie A navzdory svému anualizovanému 17,6% výnosu zaostala za indexem.

Sečteno a podtrženo, aktivní management poskytuje příležitost předčit trh v jakémkoli prostředí.

Zdroj: Vanguard

reklama
reklama