Jak úspěšní lidé zachovávají klid

| redakce

Schopnost ovládat své emoce je podle četných studií jedním z klíčů k dosažení dlouhodobého úspěchu. Nedávný výzkum společnosti TalentSmart potvrdil, že více než 90 % lidí, jejichž úspěchy lze v celospolečenském srovnání označit za nadprůměrné, dokáže s chladnou hlavou zvládat i situace, ve kterých ostatní propadají panice. Na ovládání emocí přitom není nic složitého.

Stresová křivka
Stresová křivka

Podle jiného výzkumu je jedním z nejdůležitějších aspektů, jež rozhodují o udržitelném úspěchu každého jednotlivce, míra stresu, kterému je vystaven. Elizabeth Kirbyová z Kalifornské univerzity v Berkeley zjistila, že nadměrná míra stresu omezuje kognitivní schopnosti lidského mozku, v důsledku čehož významným způsobem klesá i schopnost jedince podat soustředěný a vyrovnaný výkon. Při příliš nízké hladině stresu zase naopak většina lidí vykazuje známky neaktivity. Kirbyová proto tvrdí, že optimální výkonnosti člověk dosahuje, když je během dne vystaven "průměrné stresové zátěži".

Co si ovšem představit pod pojmem "průměrná stresová zátěž"? Na tuto otázku neexistuje univerzální odpověď. Míra stresu, při které člověk odvádí nejlepší výkon, je totiž stejně jako výčet jednotlivých potenciálně stresových situací u každého jiná. Naštěstí ale existuje mnoho způsobů, jak se stresem aktivně pracovat a této optimální hladiny s vynaložením minimální námahy docílit. Následující rady patří mezi to nejzákladnější, co byste se měli snažit vždy dodržovat.

1. Vyhýbejte se rizikovým situacím

Nejjednodušším řešením je prevence. Pokud například dojíždíte každý den do práce autem a víte, že se v některých částech města pravidelně tvoří dopravní kolony, zvolte raději jinou trasu. Ušetříte si spoustu nervů a možná nakonec do zaměstnání dorazíte ještě dříve, než kdybyste v koloně půl hodiny nervózně poklepávali prsty na volant.

2. Nezatěžujte se otázkou "co kdyby"

Otázka "co kdyby" je podle vědců jedním z nejčastějších spouštěčů produkce stresového hormonu kortizolu. Neustálé spekulace, co se asi stane, když se pro něco rozhodnete, jsou přitom zbytečné. Každý den se může naplnit nekonečné množství scénářů a neustálé přemýšlení, které z nich jsou nejlepší, a které naopak nejhorší, stejně nic nevyřeší. Pokud o něčem uvažujete, jednoduše to bez zdlouhavého rozmýšlení udělejte. Případné komplikace začněte řešit až ve chvíli, kdy se před vámi skutečně objeví.

3. Buďte optimističtí

Stejně jako existují jisté spouštěče tvorby stresového hormonu kortizolu, existují také jeho spolehliví zabijáci. Jedním z nich je právě optimismus. Vstávejte z postele s úsměvem na tváři a ke všem činnostem, které vás během dne čekají, přistupujte s nadšením. Dopředu přece nikdy nevíte, co se vám podaří, a co se naopak podle vašich představ vyvíjet nebude. Pokud ale dáte všemu alespoň šanci, váš výsledný dojem z celého dne bude vždy převážně pozitivní.

  • 1
  • 2
reklama
reklama