5 pravidel: Jak esemeskovat obchodním partnerům, když už musíte

| redakce

Když přijdete do zasedačky pár minut před plánovanou schůzkou, uvidíte zpravidla něco, co lze nazvat "modlitbou k chytrým telefonům" - všichni s hlavou skloněnou nad mobilem, ponoření do psaní posledních esemesek, e-mailů a vzkazů. Krátké textovky jsou běžnou formou elektronické komunikace - jsou rychlejší než e-mail a pohodlnější než telefonát. Ne vždy jsou ale nejvhodnější. Následující rady vám pomohou vyhnout se kiksům v komunikaci s partnery z byznysu.

1. Buďte stále pozitivní

Jakákoli psaná komunikace může být špatně interpretována. Pište proto celé věty, ne útržky a hesla. Slov jako "děkuji" a "prosím" není nikdy dost. A pečlivě si zprávu přečtěte, než ji odešlete - chyby se v obchodní komunikaci nenosí.

2. Vyhýbejte se vážným tématům

Tak jako se s někým nerozejdete jednou esemeskou (nebo byste alespoň neměli), nikdy nekritizujte nebo nevyhazujte někoho z práce přes mobil. Vážná konverzace by měla probíhat z očí do očí, pro srozumitelnost komunikace je osobní kontakt (gesta, mimika a podobně) nenahraditelný.

3. Nezkracujte každé druhé slovo

Souvisí s prvním doporučením. Sdělení v krátké zprávě by měla být především jasná a srozumitelná. Zkratky to mohou zkomplikovat. Není problém s ustálenými výrazy jako "atd." nebo z angličtiny přejatým "ASAP" (co nejdříve), i když to je v češtině už trochu na hraně. Výrazy jako "z5" (zpět), "mmnt" (moment) nebo "nz" (není zač) jsou už za onou pomyslnou hranou. A už vůbec nepoužívejte emotikony. O5, pardon, opět se vyplatí zkontrolovat zprávu před odesláním, telefony umějí vyrobit "smajlíky" z řady kombinací znaků.

4. Neomlouvejte své zdržení esemeskou na poslední chvíli

Nikdo nespočítá, kolik vzkazů nedorazilo ke svým adresátům, ať už z jakéhokoli důvodu. Pokud potřebujete sdělit něco podstatného a neodkladného, třeba změnu místa schůzky nebo svůj pozdní příchod na ni, raději zvedněte telefon a použijte ho na to, k čemu byl kdysi vynalezen.

5. Zkontrolujte automatické opravy

Telefony jsou někdy až příliš chytré. Opravují chyby, které nejsou chybami, ze špatně napsaných slov někdy po korekci vznikají slova nezamýšlená, samostatnou kapitolou jsou stále populárnější hlasové služby, které mluvené slovo převádějí do textu. Alespoň rychlou kontrolou textu před jeho odesláním tedy nic nezkazíte.

Zdroj: entrepreneur.com

reklama
reklama