Evropa zažila největší objem IPO. Přesvědčí to Babiše k úpisu akcií Agrofertu?

| Mikuláš Splítek

V prvním čtvrtletí si evropské společnosti přišly na burzu pro 11,4 miliardy eur, což byl největší objem primárních nabídek od vypuknutí finanční krize v roce 2007. Řada podnikatelů ale při financování stále dává přednost bankovním úvěrům.

Více než polovina kapitálu byla upsána v Londýně, ačkoli dvě největší emise se uskutečnily jinde. Telekomunikační skupina Altice získala 1,3 miliardy eur na trhu Euronext v Amsterodamu. Dánské outsourcingové skupině ISS vynesl vstup na OMX v Kodani 1,1 miliardy eur. "Je to jasná známka zlepšujících se ekonomických podmínek v Evropě. Ve srovnání s prvním čtvrtletím minulého roku je objem transakcí více než dvojnásobný," komentoval situaci pro Financial Times Richard Weaver z PricewaterhouseCoopers.

Ovšem financování skrze emise akcií nebo dluhopisů je v Evropě stále zanedbatelné v porovnání s bankovními úvěry. Pro ilustraci, evropské podniky jsou šestkrát závislejší na bankách než jejich američtí konkurenti, kteří si mnohem ochotněji půjčují na kapitálových trzích. Bankovní financování přitom od roku 2007 setrvale klesá, což je důvod slabého oživení v porovnání s USA.

Doufejme, že vlna úspěšných primárních nabídek (IPO) napomůže vybudování větší důvěry v kapitálové trhy v Evropě. Měla by k tomu přispět i sjednocující se evropská legislativa. Potřebujeme rozvinutější kapitálový trh s širokou nabídkou akcií a korporátních dluhopisů, který by tvořil protiváhu dominantnímu postavení bank.

Je nutné, aby varianty "do banky" a "na burzu" byly v hlavách manažerů rovnocennější. Je totiž smutné, když Andrej Babiš na otázku ohledně vstupu Agrofertu na burzu odpoví, že ne, že kasino nehraje. Ačkoli si jeho schopností jinak vážím, tento jeho názor je bohužel typicky postkomunistický.


Veškeré názory uveřejněné v tomto textu jsou mým soukromým názorem, obsah ​nebyl konzultován se zaměstnavatelem, společností BROKERJET České spořitelny, a.s., a mohou být v přímém rozporu s jeho názorem.

reklama
reklama