8 důvodů, proč přimíchat do portfolia bublinky

| redakce

Další ze zajímavých prezentací na Value Investing Congress představil Whitney Tilson z Kase Capital. Věří izraelské firmě, která přináší do našich domovů bublinky.

LONG SodaStream

Společnost vyrábí systémy pro domácí sycení vody a výrobu ochucených perlivých nealkoholických nápojů. Vydělává na přístrojích, lahvích, sytících náplních a sirupech.

S přístrojem ušetříte 70 % nákladů oproti nákupům perlivé vody v PET lahvích, a pokud máte rádi nápoje ochucené, vyjdou vás s příchutěmi SodaStream levněji o 30 %. Na tahání těžkých balíků balené vody a hromady plastového odpadu můžete zapomenout.

SodaStream
SodaStreamZdroj: Bloomberg

1. Cena akcie na dně a vysoký short interest

Cena akcie klesla pod 40 USD. Ztratila polovinu hodnoty od vrcholu v červnu 2013, kdy stála přes 77 USD (45 % volatility lze přisuzovat prodejům na krátko). Short selleři většinou dobře vědí, co dělají, takže se příliš nevyplácí sázet LONG na akcie, které jsou v jejich ohnisku zájmu. Tilson je ale přesvědčen, že se short selleři ohledně SodaStream mýlí, podobně jako v případě Netflixu. Takové akcie se mohou stát velkými vítězi.

Short selleři soudí SodaStream na základě teprve se rodícího byznysu v USA. Nevidí nic jiného, než že americké tržby klesají (mělo by jít ale o dočasný trend vlivem horších prodejů během svátků). Přitom nejhodnotnější součástí firmy jsou západoevropské aktivity. USA mají jen 1-2% podíl.

2. Je výroba domácích bublinek bláznivý nápad, nebo životaschopný podnikatelský záměr?

Short selleři považují produkty SodaStream za bláznivý nápad. Šílenství je podle nich nyní u konce a poptávka se brzy propadne. Z vlastní Tilsonovy analýzy (průzkumu mezi 393 respondenty) ale vyplývá opak - lidé milují SodaStream.

3. Problémy, ale řešitelné

Ve výsledcích za poslední kvartál 2013 SodaStream přisuzovala 67% propad provozních příjmů poklesu v hrubých maržích. Za tím měly stát nižší průměrné velkoobchodní ceny vlivem zlevňování ke konci roku, nákladů na reklamní akce, posunu produktového mixu oproti plánu a nepříznivým změnám v měnových kurzech.

Marže byly horší hlavně kvůli nákladům na propagační akce, jak se firma snažila dostat přístroje k většímu množství spotřebitelů. Tilson věří, že náklady byly vynaloženy efektivně. Pozitivně se to projevilo v jednotkovém růstu spotřebitelského byznysu.

Těžko soudit, zda problémy jsou skutečně jen krátkodobé a řešitelné, nebo jsou indikátorem trvalejších, fundamentálních změn.

  • 1
  • 2
reklama
reklama