Lžou, nebo se pletou? Cílové ceny od analytiků jsou reklama, nic jiného

| redakce

Investor Joshua Brown na svém blogu The Reformed Broker vzpomíná, jak minulé jaro 'plácnul' cílovou cenu pro akcie Applu na 2 275 USD. Dospěl k ní tak, že na klávesnici telefonu vyťukal písmena A, A, P a L, které tvoří zkratku titulu na NYSE. Podobně nízkou vypovídací hodnotu mají podle něj i cílové ceny od většiny analytiků.

Na úvod malá aktualita: Cílové hodnoty pro index S&P 500 se celkem výrazně liší podle toho, zda jde o průměr názorů stratégů z Wall Street, kteří pro stanovení cíle využívají celkový obrázek ekonomiky a trhu (top-down přístup), nebo zda bereme v potaz názory akciových analytiků, kteří sledují jednotlivé akcie a z jejich cílových cen "dopočítávají" cíl pro celý index (bottom-up přístup).

S&P 500 - rozdílné cílové ceny stratégů a analytiků z Wall Street
S&P 500 - rozdílné cílové ceny stratégů a analytiků z Wall StreetZdroj: FactSet

A teď už k teorii a praxi cílových cen.

Nakupujete denně akcie podle toho, co radí analytici?

Pokud ano, raději s tím přestaňte, radí Brown. "Analytici fungují jen jako marketing pro oddělení prodejů makléřských firem. Ne že by byly analýzy společností bezcenné, institucionálním klientům mohou být k užitku, nicméně upgrady a downgrady samy o sobě nejsou k ničemu. Doporučení jako koupit a prodat jsou jen reklamy," tvrdí známý blogger.

"Chyba není na straně analytiků, jsou to inteligentní a tvrdě pracující lidé. Problém je v náplni jejich práce. Mají nesplnitelný úkol. Predikce analytika musí působit konzistentně, ale analytik musí umět být také flexibilní. Musí komunikovat s klienty a managementem firmy, kterou oceňuje, vše v souladu s přísnou regulací. Navíc musí zůstat nestranný navzdory faktu, že obě strany jeho firmu (a jeho s ní) platí. Většina analytiků se svými tipy přichází pozdě, a navíc musí předstírat, že pohyby cen akcií nejsou diktovány jen trhy a trendem sektoru, ale i fundamentem," popisuje Brown.

Běžní analytici prý většinou nemají ani ponětí o technické analýze. Při tvorbě svých doporučení ji mnohdy neuznávají. Píší o ceně akcie jen v souvislosti s valuací, nedívají se ale na cenu jako takovou. (Když byl Apple na úrovních kolem 600 USD za akcii, downgradoval ho jediný analytik. Byl to technický analytik a nebyl napojený na brokerskou firmu, která by ho vedla ke zkreslování predikcí.)

Co s tím dělat jako investor, když už znáte pravidla hry?

Nemusí to znamenat, že až přijde další analýza, poputuje rovnou do koše. Vyberte si z ní informace, které byly pro analytika podkladem pro vykouzlené odhady zisků a cash flow. Aspoň si uděláte obrázek o tom, na základě čeho mainstreamoví portfoliomanažeři obchodují jednotlivé společnosti.

Cílovým cenám ale nevěnujte pozornost. Jsou zkonstruované pomocí analýzy diskontovaného cash flow, o kterou se nikdo z těch, kdo akcii skutečně obchodují, nestará.

Důkazem omylnosti analytiků budiž loňský úryvek z New York Times: "Minulé září akcie Applu atakovaly rekordních 705 USD. Převážná většina analytiků Wall Street radila jediné - kupovat. V listopadu akcie procházely překotným poklesem, analytici však byli stále optimisty. 50 z 57 analytiků mělo akcii na 'buy' nebo 'strong buy', jen dva na 'sell'. Akcie pokračovaly v propadu a nyní stojí asi 450 USD, o 46 % méně než na vrcholu. Jak se mohli profesionálové takhle mýlit?"

Akcie Applu si sáhly na dno kolem 390 USD, nyní se obchodují kolem 540 USD, takže se stále ještě k 600 USD nevrátily.

"Firmy vydělávaly peníze, když institucionální klienti obchodovali Apple a opce na tyto akcie. Obchodníci chtěli, aby klienti Apple 'nakládali lopatou'," osvětluje Brown. "Pro brokery prahnoucí po výnosech byl Apple v minulých letech velmi lukrativní byznys. Analytici vyháněli každý týden cenu akcie výše pomocí stále vyšších cílových cen. I tak šílené cíle jako 1 111 USD pomáhaly brokerským firmám nalákat pozornost."

Zdroj: The Reformed Broker

reklama
reklama