Wall Street se potichu vkrádá do škol

| redakce

V soukromé sféře si stále více šéfů firem začíná zvykat, že je výše jejich finančního ohodnocení a odměn úzce spjata s výkonností celé společnosti. Praktiky z Wall Street ale již dávno nejsou jen záležitostí velkých podniků. Trend závislosti výše finančního ohodnocení na odvedené práci nenápadně proniká také do školních tříd.

Ve Spojených státech je diskuze o možnosti výplaty odměn učitelům v závislosti na výsledcích jejich žáků v plném proudu. Moderní metody hromadného sběru dat a jejich následného vyhodnocování totiž při vynaložení minimální námahy umožňují jednoduše porovnat výsledky učebních postupů napříč celým kontinentem.

Guvernér státu New York Andrew Cuomo jako jeden z prvních navrhl, aby byly učitelům, jejichž žáci by v každoročním plošném testování znalostí dosáhli nejlepších výsledků, vypláceny relativně vysoké finanční bonusy. S podobným systémem odměn přišli také guvernér státu New Jersey Chris Christie a senátor Cory Booker, kterým se již vyplácení odměn závislých na výsledcích studentů dokonce podařilo prosadit v největším newjerseyském městě Newarku. Budoucnost celého nápadu je ovšem nejistá, protože velká část amerických učitelů tvrdí, že jsou výsledky plošného testování žáků neobjektivní.

Spojené státy na lovu učitelů

Nejde ale jen o snahy o zlepšení platových podmínek kvalitních učitelů. Americké ministerstvo školství nedávno ve spolupráci se softwarovou společností Microsoft a pojišťovnou StateFarm zahájilo po vzoru velkých investičních bank kampaň, v rámci které se pro učitelskou profesi snaží získat nejlepší absolventy vysokých škol. Zájemcům o toto zaměstnání jsou nabízeny štědré finanční granty nebo pomoc s vyhledáním práce v blízkosti bydliště. Taktéž hesla kampaně zní, jako by si je její autoři vypůjčili od předních bank z Wall Street. "Vést, inspirovat a inovovat."

Zdá se, že i cílová skupina wallstreetských bank a amerického školství je podobná. Jen v roce 2012 se podle deníku The New York Times podařilo americkému programu Teach for America, jenž se do škol snaží přivést kvalifikované odborníky, získat téměř dvě stě zájemců o profesi učitele z řad bývalých zaměstnanců prestižních firem z finančního sektoru.

Vysoké školy objevují rozvíjející se trhy

Další věcí, které si při srovnání s praktikami kapitálových trhů nelze nevšimnout, je fascinace amerických (a v tomto případě dokonce i českých) univerzit zahraničními trhy. Vysoké školy se podobně jako investiční firmy poohlížejí po nových zdrojích příjmů, a tak začínají expandovat i mimo domácí půdu. To vše s očekáváním toho, že v zahraničí coby prestižní vzdělávací instituce osloví studenty ze zámožných rodin, které za vzdělání svých dětí rády zaplatí tučné školné.

Z amerických univerzit se nedávno ke vstupu na asijský kontinent odhodlaly například soukromé vysoké školy New York University nebo Yale University. Z českých vysokých škol patří mezi průkopníky zahraničních poboček Ostravská univerzita, jež působí ve švýcarském Luganu a chystá se do irského Dublinu. Pozadu ale nezůstávají ani ostatní vysoké školy. Olomoucká Univerzita Palackého předpokládá, že do roku 2018 otevře několik poboček v Asii, a plzeňská Západočeská univerzita na konci minulého roku založila v etiopské Jimmě ve spolupráci s tamní univerzitou Centrum afrických studií.

Jak vidno, duch Wall Street opustil budovy předních investičních firem a vydal se dobývat oblasti, které se světem financí na první pohled nemají nic společného. Ve školství zatím sklízí jeden úspěch za druhým.

Zdroj: BuzzFeed.com

reklama
reklama