Nová akcie v Praze (IPO): Skupina Pivovary Lobkowicz zahajuje veřejnou nabídku akcií, na burze se s nimi začne obchodovat koncem května

| redakce

Pražskou burzu čeká IPO prvního pivovaru. Skupina Pivovary Lobkowicz zveřejnila prospekt emise. Akcie začíná nabízet v pondělí 12. května. Koupit si je mohou i drobní investoři. Maximální cena jedné akcie pro drobné investory bude 175 Kč. Tiskovou konferenci jsme sledovali živě.

Skupina, která je pátou největší českou pivovarnickou společností a skládá se ze sedmi regionálních pivovarů, nabídne investorům celkem až 5 700 000 akcií ve jmenovité hodnotě 160 Kč. Z toho počet nově vydávaných akcií činí až 2 300 000 kusů a počet akcií prodávaných stávajícími akcionáři činí až 3 400 000 kusů.

Celkový počet nabízených akcií se může ještě zvýšit, a to až o 855 000 akcií, na něž udělili prodávající akcionáři opci hlavnímu manažerovi IPO (tím je Erste Group Bank, pro ČR Česká spořitelna) ke krytí případných nadlimitních požadavků investorů. Akcie, jež jsou předmětem nabídky (bez nadlimitní opce), reprezentují 48,779 % vydaných akcií skupiny.

Nabídka je tvořena veřejnou nabídkou v České republice a v Rakousku a neveřejnou nabídkou institucionálním investorům mimo Českou republiku a Rakousko. Upisovací období pro drobné investory v České republice začíná 12. května 2014 a potrvá do 22. května 2014 včetně, v Rakousku začíná 13. května 2014 a potrvá do 22. května 2014 včetně.

Předpokládá se, že nabídková cena i alokace budou zveřejněny do 23. května 2014. Zahájení obchodování s akciemi společnosti na Burze cenných papírů Praha se očekává 28. května 2014.

Prospekt a další oficiální informace k emisi naleznete ZDE.

Tiskovou konferenci o vstupu firmy na burzu jsme sledovali živě na Twitteru Investičího webu. Hlavní sdělení z ní najdete i přímo zde.

Jak IPO hodnotí šéf burzy Petr Koblic?

Vstup skupiny na burzu zhodnotil i generální ředitel Pivovarů Lobkowicz Zdeněk Radil:

"Zamýšlená nabídka akcií je významným krokem pro naši skupinu a dokazuje silný zájem investorů o tradiční české pivovarnické odvětví. IPO nám umožní získat dodatečné zdroje na podporu růstu tržního podílu Pivovarů Lobkowicz prostřednictvím akvizic nových restaurací a hospod, investic do marketingu a rozvoje exportu," uvedl Radil.

Podívejte se na exkluzivní rozhovor se Zdeňkem Radilem:

Generální ředitel Pivovarů Lobkowicz Zdeněk Radil: Češi naše pivo chtějí, soustředíme se na speciální a prémiové značky Generální ředitel Pivovarů Lobkowicz Zdeněk Radil: Češi naše pivo chtějí, soustředíme se na speciální a prémiové značky Zdeněk Radil, šéf a spolumajitel skupiny Pivovary Lobkowicz, začínal v ČNB. Teď se tam vrací ...

Dividenda

Případná dividenda bude vyplácena podle hospodářské situace skupiny a jejího obchodního plánu při zachování přiměřené úrovně likvidity. V souladu s touto politikou management pivovaru neplánuje vyplatit dividendu pro roky 2014 a 2015, kdy bude veškerá volná likvidita použita na další rozšiřování distribuční sítě a potenciální akvizice dalších pivovarů.

Plány skupiny

Pivovary Lobkowicz Group je čtvrtou největší českou pivovarnickou skupinou podle lokálních prodejů a pátou podle celkové produkce. Skládá se ze sedmi regionálních pivovarů (Protivín, Uherský Brod, Jihlava, Rychtář, Klášter, Vysoký Chlumec a Černá Hora), které jsou centrálně řízeny.

Skupina v současnosti nabízí 70 značek piva. Kromě tradičního piva, jako je světlý ležák, nabízí skupina širokou škálu pivních specialit - od polotmavých piv a piv s vyšším obsahem alkoholu až po tmavé ležáky a nealkoholická piva.

Peníze získané z IPO chce skupina využít na:

  • expanzi distribuční sítě prostřednictvím akvizic nových zákazníků (hospod a restaurací);
  • již předjednanou akvizici dalšího pivovaru v roce 2014. Budou zvažovány a případ od případu posuzovány též akvizice dalších pivovarů;
  • zacílení na prémiová a speciální piva s vyšší marží;
  • adaptace na tržní trendy a uvádění nových typů piva a inovativních produktů při zachování úspor z rozsahu;
  • využití silného vnímání českého piva v zahraničí a větší zaměření na rozvoj exportu.

Kolik půjde kam peněz?

Za své konkurenční výhody považuje skupina Lobkowicz to, že představuje unikátní kombinaci producenta velkého rozsahu produktů, který si udržel lokální charakter a má loajální základnu zákazníků. Pivovary Lobkowicz Group také provozuje nedávno modernizovaná výrobní zařízení s nízkými kapitálovými náklady, vlastní unikátní portfolio značek a v produktovém mixu má vysoký podíl speciálních piv.

"Díky této menší emisi udělá burza krůček k tomu, aby kótované firmy více odpovídaly obrazu ekonomiky. Byť emise bude menší, skupina Lobkowicz jako celek zastává významné místo na českém trhu," komentuje chystaný úpis akcií Aleš Prandstetter z ČSOB. "S výplatou dividendy se v nejbližších letech nepočítá. Akcie by tedy mohly přitáhnout investory, kteří se ztotožňují s produktem, obecně preferují konzumaci spíše menších a lokálních značek piva a uvěří v pokračování růstového příběhu. Management však musí přesvědčit investory, že je schopen navrženou strategii zrealizovat při nepříznivém trendu celkově klesající spotřeby."

Skupina Pivovary Lobkowicz v číslech

  • Skupina byla založena v roce 2007 a podle celkové produkce piva patří mezi pět největších výrobců piva v České republice.
  • Odhadovaný podíl na trhu v České republice je přibližně 4 až 5 %. V oblasti gastronomie se podíl na trhu pohybuje okolo 6 %.
  • Vlastní sedm lokálních, plně zainvestovaných pivovarů, které byly modernizovány co do technologie i kapacity.
  • Má unikátní portfolio 70 pivních značek.
  • V roce 2013 vyrobila 854 tisíc hektolitrů piva a 32 tisíc hektolitrů nealkoholických nápojů.
  • V roce 2013 dosáhly celkové tržby 1,159 miliardy Kč, z čehož 20 % tvořil export.
  • Jednoduchá a efektivní organizační struktura; mateřská společnost přímo řídí jednotlivé dceřiné společnosti.
  • Vertikální integrace s klíčovým dodavatelem, z 50 % je vlastněna sladovnická společnost Moravamalt.
Výroba dle segmentů a prodeje v prémiovém segmentu

Jak se změní akcionářská struktura po IPO?

Struktura skupiny Pivovary Lobkowicz a hlavní akcionáři
Struktura skupiny Pivovary Lobkowicz a hlavní akcionáři

Na úspěšný vstup na burzu si na závěr tiskové konference připili šéf Pivovarů Lobkowicz Zdeněk Radil, generální ředitel pražské burzy Petr Koblic a Antonín Piskáček, který působí jako Executive Director Corporate Finance v České spořitelně, jež je hlavním manažerem IPO pro ČR.

Podívejte se na záznam z tiskové konference:

SPECIÁL: IPO Pivovarů Lobkowicz a jejich první dny na burze SPECIÁL: IPO Pivovarů Lobkowicz a jejich první dny na burze Pražská burza se po čase dočkala další primární emise. Své akcie na trhu uvedla pivovarnická ...

IPO Pivovary Lobkowicz

reklama
reklama