Aktivita na světovém trhu s IPO roste. Které emise v poslední době upoutaly největší pozornost?

| redakce

Najít jednu věc, která by spojovala všechny veřejně obchodované společnosti napříč sektory a trhy, se zdá být takřka nemožné. Něco společného ale mají. Všechny si prošly IPO, primární veřejnou nabídkou svých akcií. Které firmy si při vstupu na burzu přišly na nejvíce peněz, kdo se s kůží na trh vydal v loňském roce a na co se investoři na světových trzích mohou těšit ve zbytku roku 2014?

Světově největší primární veřejnou nabídku akcií předvedla docela nedávno čínská banka Agricultural Bank of China. Společnost své akcie na čínský a hongkongský trh umístila v červenci 2010 a od investorů získala v přepočtu více než 22 miliard dolarů. Rok 2010 byl na velké primární veřejné úpisy akcií vůbec velice bohatý. Do první desítky rekordních IPO se v té době dostala ještě asijská divize AIA americké pojišťovny AIG a automobilka General Motors.

Za pozornost stojí také IPO japonské telekomunikační společnosti Nippon Telegraph & Telephones, která se o do té doby největší primární veřejnou nabídku akcií zasloužila v roce 1986. Firma i po téměř 30 letech od svého vstupu na tokijskou burzu zaujímá celosvětově devátou příčku.

V poslední době na sebe velkou pozornost strhly zejména primární veřejné úpisy akcií sociálních sítí. Na trh se vydaly Facebook, Twitter a LinkedIn. O vítězi v rámci této trojice nemůže být pochyb, první místo si s přehledem zajistil Facebook, který v IPO před dvěma roky získal 16 miliard dolarů. Druhé místo patří Twitteru, jenž si přišel na 2,1 miliardy USD, a bronz bere s 0,41 milionu USD profesně orientovaný LinkedIn. I když to nic neříká o jejich úspěchu na burze v týdnech a měsících po vstupu na trh.

Velikost IPO vybraných internetových firem
Velikost IPO vybraných internetových firemZdroj: Quartz

IPO Twitteru má pro investory poněkud hořkou příchuť. Firma sice od nich při svém vstupu na burzu v listopadu 2013 získala více peněz než internetový gigant Google, který si v srpnu 2004 přišel na 1,9 miliardy USD, cena jejích akcií ale po zhruba dvouměsíčním silném růstu začala prudce klesat a dosud nenašla své dno.

V případě Facebooku byl scénář opačný. Firma své cenné papíry v květnu 2012 upsala za 38 dolarů za kus, již v červenci téhož roku se ale jedna akcie světově největší sociální sítě obchodovala jen za zhruba 18 dolarů. K zásadnímu zvratu došlo v polovině roku 2013, kdy se cenným papírům Facebooku po sérii solidních finančních čísel konečně začalo dařit a jejich cena vzrostla až k 70 dolarům za kus. Na začátku května se cena za akcii s tickerem FB pohybovala kolem 60 dolarů.

Vítězové roku 2013 na amerických trzích

Ačkoli loni v souvislosti s americkými primárními úpisy akcií plnil přední stránky finančních médií takřka výhradně Twitter, nebyla to sociální síť s modrým ptáčkem v logu, kdo předvedl největší IPO. Co více, 2,1 milionu dolarů Twitteru nestačilo ani na druhou nebo třetí příčku.

Největšího úspěchu se loni v USA podařilo dosáhnout americkému těžaři Plains GP Holdings, který při svém říjnovém vstupu na burzu získal více než 2,9 miliardy dolarů. Na druhé místo se zařadila největší světová síť hotelů Hilton Worldwide Holdings, která v listopadu prostřednictvím IPO získala 2,71 miliardy USD. A třetí firmou, která loni Twitter v objemu primární veřejné nabídky svých akcií předstihla, byla veterinární divize Zoetis amerického farmaceutického obra Pfizer, jíž vstup na burzu vynesl 2,57 miliardy USD.

Největší americké primární úpisy akcií roku 2013
Největší americké primární úpisy akcií roku 2013Zdroj: Bloomberg

Žebříček historicky největších IPO na světových trzích najdete na další straně.

reklama
reklama