Deset technologií, které změní svět kolem nás

| redakce

"Když lidé přemýšlejí o převratných inovacích, technologie jsou to první, co je napadne. Chytré telefony, ploché obrazovky nebo MP3 přehrávače nahradily dosavadní produkty a nutí nás přemýšlet nad tím, jak jsme kdy mohli bez tak 'úžasných' strojů existovat," píše se v aktuální zprávě banky Citigroup. Jaké technologické inovace ale budou podle analytiků z této přední světové banky skutečným průlomem?

4D tisk

Je myšlenkou Skylara Tibbitse, analytika z katedry architektury MIT a společnosti Autodesk. Idea je následující: Využijete obrázek z 3D tiskárny k vytištění chytrých materiálů, které lze tvarovat nebo shromažďovat. Koncept je zatím v plenkách. Citi ale věří, že by mohl pomoci budovat materiály v extrémních podmínkách, například lékařům poté, co už byly implantovány.

"3D tisk je využit pro budování objektu vrstvu po vrstvě, inteligence (čtvrtý rozměr) pak může být vtištěna přímo do aktuální struktury (prostřednictvím rigidnějších nebo flexibilnějších materiálů) určující přeměnu na konečný tvar objektu," píše se ve zprávě.

4D Printing: Truncated Octahedron from Skylar Tibbits on Vimeo.

Digitální bankovnictví

Mobilní bankovnictví zažívá boom po celém světě. Do roku 2016 by mohlo růst až 86% roční mírou. Trh by dosáhl hodnoty 447 miliard USD ze současných 69 miliard USD. Přestože největších objemů jsme zatím svědky na vyspělých trzích, nejzajímavější příležitosti pro nově vstupující jsou na rozvíjejících se trzích díky relativnímu nedostatku zavedených finančních institucí. Stále více bankovních služeb bude automatizováno, což povede k úspoře nákladů.

Využívání hotovosti (%)
Využívání hotovosti (%)

Digitální měny

Bude to bitcoin, nebo uspěje jen koncept kryptoměny obecně? Steven Englander, odborník ze Citi na měny, upozorňuje na to, že obhájci bitcoinu, kteří benefitují ze zhodnocení tohoto kryptoplatidla, mluví silně o jeho roli jako aktivu. Mnohem zajímavější na bitcoinu je ale podle experta transakční technologie, která je efektivnější.

Tržní cena bitcoinu v USD a 7denní průměr každodenních transakcí
Tržní cena bitcoinu v USD a 7denní průměr každodenních transakcí

Digitální marketing

Podle Citi růst v této oblasti zrychluje. Důsledkem je více dat, tedy znalostí o uživatelích. "Digitální trh využívá a vytváří ohromná množství dat, která odlišují digitální marketing od marketingu off-linového," píší analytici ze Citi. Ve výsledku je na zákazníka zacílena vysoce personalizovaná reklama přicházející všemi kanály. Umožňuje ji přístup k osobním datům lidí. Vizionáři odhadují, že výdaje na reklamu v reálném čase by mohly růst do roku 2016 o 66 % ročně.

Náklady na tradiční inzerci a snižující se hodnota jednoho dolaru digitální reklamy inzerenta
Náklady na tradiční inzerci a snižující se hodnota jednoho dolaru digitální reklamy inzerenta

Elektromobily

Analytik Itay Michaeli považuje za pro trhy zásadní, aby nové elektromobily byly dostupnější za daleko nižší ceny (11 až 13 tisíc USD). Musí se především vyřešit otázka baterií. Mohli by fungovat operátoři, kteří by vlastnili baterie a zákazníkům by nabízeli služby střídání baterií na stanicích (zákazník by mohl rychle a roboticky vystřídat vybitou baterii za nabitou od provozovatele stanice, aby se mohl s elektromobilem vydat na dlouhou cestu).

Tesla plánuje nabídnout model Gen-3 za 35 tisíc dolarů, což je cena, s níž je dosažitelný velký objem prodejů nad 100 tisíc vozů (obvykle 2 až 3 roky po uvedení). Teoreticky by se tak Tesla mohla stát jedničkou na trhu dostupných elektromobilů.

Srovnání nákladů (co spotřebitel ušetří - elektromobil vs. benzín)
Srovnání nákladů (co spotřebitel ušetří - elektromobil vs. benzín)
  • 1
  • 2
reklama
reklama