Smlouva, která budí vášně: Co může znamenat nová obchodní dohoda Evropy a USA?

| redakce

Obchodní dohoda mezi Evropskou unií a USA (TTIP – Transatlantic Trade and Investment Partnership) má být přelomovou událostí, která zásadně posílí svobodu obchodu, tvrdí optimisté. Pesimisté naopak mají za to, že dohoda posílí neúměrně velkou moc firem. Kdo má pravdu?

Konec cel

Mezinárodní obchod mezi Evropou a Spojenými státy je už nyní velmi živý. Obchodní bariéry mezi oběma severními břehy Atlantiku jsou už dnes nízké. Výměna zboží, služeb a investic se blíží hodnotě tisíc miliard eur ročně. Stávající smlouvy však přestávají vyhovovat. Proto se jedná o dalším usnadnění transatlantického obchodu. Zóna volného obchodu, která má vzniknout pod názvem TAFTA (Transatlantic Free Trade Area), bude pokrývat bezmála polovinu světové ekonomiky. Co Transatlantic Trade and Investment Partnership zahrnuje?

V první řadě zahrnuje zrušení zbývajících celních tarifů. Ty jsou již dnes nízké, průměrně 5,2 % na evropské straně a 3,5 % na americké. Význam je zřejmý - posílení vzájemného obchodu. Už nebudete muset platit clo, pokud si přes Amazon.com objednáte něco z Ameriky. Podstatnější ovšem je, že odpadnou i cla na zemědělské produkty, zejména pšenici a kukuřici. To je bod, který budí vášně zejména na evropské straně, kde se zemědělci obávají levnější konkurence.

Dalším bodem je harmonizace technických a environmentálních norem. Toto je složitá oblast, proto zde vznikají různé dohady a fámy. Údajná hrozba zákazu českých farmářských trhů je jednou z nich. Ve skutečnosti se opravdu jedná spíše o sérii technických záležitostí. Příklad: Evropské a americké automobily mají zhruba stejně dobrou úroveň bezpečnosti. Jsou ovšem vyráběny podle dvou odlišných souborů bezpečnostních norem, které komplikují mezinárodní obchod. Kdyby se podařilo najít společný euroamerický technický standard, obchod by byl hned jednodušší.

Konkurence přitvrdí, spotřebitel vyhrává

Kritici tvrdí, že Transatlantické partnerství prospěje velkým korporacím na úkor spotřebitele. Ale tak to není. Spotřebitel bude mít ve skutečnosti větší výběr zboží. Korporace naopak budou fungovat v drsnějším, konkurenčnějším prostředí. Některé obstojí, jiné nikoli, ale rozhodně nebudou mít snadnější život. TTIP si neklade za cíl vytvořit z USA a Evropské unie jednotnou ekonomiku. Nevznikne tedy zóna volného pohybu pracovních sil.

Něco podobného jako v případě technických norem platí pro další bod, který má dále omezit státní podporu soukromým firmám a zpřísnit podmínky pro veřejné soutěže, aby byly otevřenější. Nic z toho rozhodně nepatří mezi opatření, která by usnadňovala korporacím život. Naopak, nejsladší život mívaly firmy v dávných dobách vysokých cel, kdy byly chráněny před zahraniční konkurencí, těšily se z dotací, předem vyhraných veřejných soutěží a často mívaly monopolní postavení. Vzpomeňme si například na někdejší SPT Telecom v době "předmobilní". TTIP bude znamenat přesný opak hesla "smrádek, ale teploučko".

Dalším bodem, který je zbytečně trnem v oku aktivistům, je posílení pozice firem při sporech se státem. Pokud se soukromá firma dostane do sporu se státem, je automaticky v nevýhodě. I největší firma je slabším soupeřem ve sporu se státem. (Výjimkou je možná Česká republika se svojí tradicí prohraných arbitráží, ale to je vskutku neobvyklý jev.) V minulosti mnohokrát došlo k různým formám neférového zacházení se soukromými firmami, což se TTIP snaží omezit cestou posílení právních jistot pro investory.

Made in Germany, značka šmejdů

Přesto je jedna oblast, kde by bylo aktivistů potřeba. Trh a mezinárodní obchod přeje silnějším, ale silnější nemusejí být vždy nejlepší. Obchody jsou dnes zaplaveny zbožím, které sice splňuje všechny normy, ale často bývá nekvalitní. Příkladem mohou být potraviny v českých obchodech. Zdravotně závadných je málo, ale ve srovnání se Západem je téměř všechno druhá jakost. Ani kdysi proslulé a tradiční domácí produkty již nebývají kvalitní. Co dělat?

Článek byl psán pro Lidové noviny. Jeho pokračování najdete na serveru Finmag.cz.

Zdroj: Finmag.cz

reklama
reklama