Vítejte v nové éře randění

Vítejte v nové éře randění

| redakce

Předpotopní webové seznamky jsou přežité, vítejte v digitálním světě. Chytré telefony jsou pro mladou generaci samozřejmostí a přestává jí vadit prozrazovat o sobě na síti spoustu informací včetně místa, kde žijí nebo kde aktuálně jsou. Díky tomu mohou vzkvétat aplikace seznamek.

Apky vytlačují tradiční seznamky

Mileniáni, jak se lidem narozeným na přelomu tisíciletí už i u nás občas přezdívá, zaneprázdnění školou, brigádami, sociálními sítěmi a cestováním si seznamovací aplikace pochvalují. Šetří prý čas a filtrují nežádoucí obsah díky systému potvrzování nebo propojení s Facebookem. Na rozdíl od starých internetových seznamek s nekonečnými seznamy profilů a dlouhými popisky k listování novější seznamovací aplikace představují jednoduchý a rychlý způsob, jak najít "toho pravého" nebo "pravou".

Některé jsou postaveny na párování preferencí uživatelů a analýzách informací, které o sobě uživatelé na síti prozrazují, jiné slibují, že vás dají dohromady s přáteli vašich přátel nebo s potenciálními nápadníky z blízkého okolí.

Nové aplikace sledují různé cíle, od sexu na jednu noc až po vážné vztahy. Takový Coffee Meets Bagel klidně každý den představí jednoho potenciálního partnera na odpolední čaj nebo kávu. S "apkami" nemusejí strádat ani ženy hledající ženu, pro ně je tu Dattch s rozhraním na způsob Pinterestu. Něco podobného samozřejmě funguje i pro muže, jde o aplikace jako Grindr, Jack'd, Scruff, Boyahoy a mnohé další. Zajímavou funkci nabízí Revealer, který uživatelům umožňuje poslechnout si hlas potenciálního nápadníka.

Opravdoví lidé. Zaručeno Facebookem

Oblíbenou aplikací je Tinder, a to díky svému jednoduchému rozhraní, řadě uživatelů z řad celebrit a boomu, který aplikace zažila díky sportovcům na olympiádě v Soči, kteří ji využívali. A ani Facebook nechce usnout na vavřínech. Nedávno spustil aplikaci Nearby Friends, která umožňuje zjistit, kteří z vašich Facebookových přátel se právě pohybují ve vašem okolí.

Podobně jako ostatní seznamovací aplikace Tinder vyžaduje od lidí přihlášení pomocí Facebookového profilu, což dodává aplikaci důvěryhodnost. Facebook je postavený na znalosti reálných osobních údajů, riziko podvodných identit se tak snižuje. Uživatelé mohou nápadníka odmítnout či přijmout posunem svého prstu doleva nebo doprava. Když oba uživatelé posunou palcem doprava, aplikace zabliká a zobrazí hlášku "It's a match!" a pár si může začít vyměňovat zprávy.

Vzhledem k tomu, že konverzace probíhají jen s potvrzenými uživateli, vše nevyžádané je odfiltrováno. Řeší se tím hlavní nevýhoda staromódních seznamek, v nichž hrozilo riziko zahlcování e-mailové schránky množstvím zpráv od nevítaných nápadníků. Mimoto nabízí příležitost zjistit si diskrétně o potenciálním protějšku všechny potřebné informace předem.

"Pokud vás někdo osloví v baru, většinou ho odbudete, protože se nepouštíte do konverzace s někým, kdo je 'namol'," vysvětluje třiadvacetiletá uživatelka aplikace Hinge a dodává, že by nešla na žádné rande, které by nebylo sjednané přes aplikaci. "S aplikací si můžete prohlédnout fotky a zjistit o uživatelích mnoho informací. Máte možnost se rozhodnout, zda chcete v konverzaci pokračovat, nebo ne. Když s někým jdu na rande, chci už o něm vědět všechno předtím."

Ztrácí se kouzlo námluv?

Starší generace s jistou dávkou nostalgie naříkají, že doba, kdy se lidé poznávali pomocí vzájemných pohledů, je nenávratně pryč. Glenn Platt, profesor studií interaktivních médií na Miami University, nicméně argumentuje, že se prakticky nic z toho neztratilo, jen se "něco z toho vzalo a umístilo do digitálního kontextu".

Navzdory expanzi zůstává trh se seznamovacími aplikacemi malý. Pro letošek odhaduje společnost IBIS World celkové tržby v rámci segmentu na 2,2 miliardy USD. Internetový konglomerát IAC/InteractiveCorp si drží 27% tržní podíl (vlastní tradiční seznamky jako OKCupid, Match.com a Chemistry.com, ale také Tinder). IAC má tržní kapitalizaci 5,2 miliardy USD, tedy méně než třetinovou ve srovnání s Twitterem.

Investiční příležitost?

Jared Fliesler, partner fondu rizikového kapitálu Matrix Partners, věří, že firmy už začínají chápat, že jsou lidé ochotni do hledání té pravé lásky investovat peníze. Poukazuje na to, že singles utrácejí velké peníze za komunikaci, návštěvy restaurací a barů, dárky a další věci spojené s randěním.

"Přestože je to složitější odvětví, kde se dá s venture financováním prorazit, je patrné, že lidé investují více času, peněz a mentální energie do hledání životní lásky než do čehokoli jiného," doplňuje Fliesler. "A touha najít si partnera je univerzální, proto bude v této oblasti vždy poptávka."

Tvůrci aplikací jdou mnohdy daleko za původní účel pouhé seznamky. Říkají tomu "sociální objevování". Jejich apps si kladou za cíl pomáhat lidem k byznys konexím, novým přátelům během cestování nebo přestěhování se do jiného města. Spoluzakladatel Tinderu trvá na tom, že jeho výtvor není pouze aplikací pro usnadnění hledání lásky na jednu noc.

Jiní zase argumentují, že aplikace seznamek přispívají k větší rovnosti pohlaví. Platt to například sleduje u svých studentů. "Každý má stejné prsty na to, aby mohl obsluhovat chytrý telefon," říká. "Není to jako s tím, že na drink zvou jen muži ženy."

Jednadvacetiletá Plattova studentka Jenny Lewinová, která pracovala v Coffee Meets Bagel, nesouhlasí s tím, že by její generace neuměla s lidmi jednat osobně a měla problémy s komunikací. Aplikace podle ní naopak navázání osobních kontaktů usnadňuje. "Na úvod je mnohem pravděpodobnější, že kliknete na srdíčko na Tinderu nebo lajk na Coffee Meets Bagel, abyste projevila zájem o toho sympaťáka, co sedí u vedlejšího stolu, než že byste šla ke stolu a sdělila mu své pocity slovně," dodává Lewinová.

Zdroj: AP

reklama
reklama