Investování: Kdy jít proti proudu

Investování: Kdy jít proti proudu

| redakce

Kontrariánství je sexy, vyplatí se ale málokdy - zpravidla jen v mimořádných a extrémních situacích. Třeba když se celé investorské stádo žene k útesu. Kdy je vhodné postavit se davu na akciovém trhu?

Šťastní lososi

Nejhlasitější kontrariáni většinou mluví o tom, jak sázejí proti celému trhu. To ale bývá právě ten nejčastější případ, kdy se jako kontrarián zmýlíte. Sázet proti celému trhu je podobné, jako kdyby se jeden losos rozhodl zdolat proti proudu Niagarské vodopády, aby se mohl ve vnitrozemí třít.

Trend může trvat déle, než dokáže 99,99 % investorů předpovědět. Je velmi obtížné odhadnout, kde je jeho konec. "Úspěšnými" kontrariány, kteří se v médiích chlubí, jak díky své odvaze vydělali miliardy, jsou většinou jen ti, co měli více štěstí než rozumu.

Analytické firmy shromažďují nejrůznější data o sentimentu a posuzují stovky odvozených indikátorů při hledání korelace s koncem posledního trendu. Vždycky najdou nějaký se silnou korelací, to ale ještě neznamená, že bude fungovat znova nebo ve stejné tržní fázi. Když se rozhodnete čekat na potvrzovací signály, tak zase riskujete, že promeškáte velkou část potenciálních zisků.

Chyba při strefování obratu trendu

Kontrariáni razí většinou následující názor: Proč riskovat pro pár posledních procent, když je obrat trendu podle dat nevyhnutelný? Jde o chybné tvrzení hned z několika důvodů.

Jak si můžete například být jisti, že je růstový potenciál omezený? Mnozí volají po akciové korekci už od listopadu 2012. Americké akcie od té doby zhodnotily o 45 %. Jiní se uchylují k hotovosti a otevírají krátké pozice. Co když se ale index S&P 500 rozhodne pokračovat na své býčí dráze až třeba k 2 300? Odhadovat obrat trhu je bláznovství. Lepší je být připraven, a jakmile se trend obrátí, začít rychle jednat.

Kdy se tedy vyplatí kontrariánství? V extrémních situacích, kdy se trend již začíná obracet. I tak ale musíte počítat s tím, že se budete často mýlit. Pokud jste na trhu kvůli tomu, abyste vydělali sobě nebo svým klientům peníze, raději se o hrdinství nepokoušejte.

Zdroj: StockTwits

reklama
reklama