Investiční certifikáty jako příležitost a důkaz funkčnosti tržní ekonomiky

| Martin Svoboda

Tržní ekonomika je charakteristická velkou produktovou rozmanitostí, která je zároveň znakem funkčního trhu a silné konkurence mezi jednotlivými tržními účastníky. V praxi tak lze realizovat tržní principy spotřebitelské suverenity. To vše platí také pro trh s investičními certifikáty a strukturovanými produkty.

Hlavními důvody pro velkou nabídku investičních certifikátů jsou jejich charakteristické vlastnosti. Patří k nim zejména podkladové aktivum, riziko, tržní vývoj a doba trvání. Investoři si mohou vybírat z nepřeberného množství rozličných podkladových aktiv, například akcií, úrokových sazeb, fondů, indexů, komodit nebo měn. Mohou tak sledovat rozdílná odvětví, regiony nebo strategie.

Dle individuálních rizikových preferencí a výnosových očekávání lze využít 11 typů investičních certifikátů - od plně garantovaných certifikátů až po spekulativní Knock-Out produkty.

Na rozdíl od přímé investice do akcií může investor u všech podkladových aktiv participovat za pomoci certifikátů nejen na rostoucích, ale také na klesajících nebo stagnujících kurzech. Dobu trvání investičního angažmá pak lze stanovit téměř libovolně – od extrémně krátké doby trvání po mnoholeté angažmá.

Široká produktová paleta umožní také drobným investorům realizovat přesně, jednoduše a nenákladně svá tržní očekávání u téměř všech podkladových aktiv. **Stejně jako institucionální investoři zajišťují svá aktiva pomoci termínových kontraktů, mohou také drobní investoři zajistit proti výrazným poklesům širokou škálu podkladových aktiv nebo celých portfolií.

Skutečnost, že často více emitentů nabízí stejný produkt, je pro investory výhodou. Mezi různými produkty se stejnými vlastnostmi nebo parametry si mohou vybrat ten nákladově efektivní. Vysoká konkurence mezi emitenty vede k atraktivním a férovým cenám.

Investiční certifikáty jsou velmi transparentní. Jsou obchodovány na burze, a proto trvale podléhají všeobecnému srovnání. Co chceme víc?

reklama
reklama