Slovo bublina se rekordně nadužívá. Je to snad problém pro trhy?

| redakce

Od začátku letošního roku se v amerických médiích slovo "bublina" ve spojení s finančními trhy objevilo již více než 4 600krát. S touto neobvyklou statistikou přišel na konci minulého týdne Lawrence McDonald, spoluzakladatel serveru ConvertBond.com.

Pokud trend bude pokračovat, můžeme se podle McDonalda do konce roku dostat až na číslo blížící se 8 000. Tržní stratég ze společnosti IG Evan Lucas v reakci na tuto předpověď varoval, že by se v takovém případě mohlo z pesimistických predikcí stát sebenaplňující proroctví.

McDonald na svém Twitteru pro srovnání uvedl, že se v roce 1999, tedy krátce před splasknutím internetové bubliny, slovo bublina ve stejném významu v médiích objevilo zruba 6 800krát a v roce 2007, krátce před vypuknutím poslední finanční krize, přibližně 6 850krát.

"V médiích se aktuálně se slovem 'bublina' skutečně setkáváme stále častěji. Stejně tak roste i frekvence užívání výrazů jako 'nadhodnocený' nebo 'překoupený'," uvedl podle finanční televize CNBC v reakci na McDonaldova čísla Evan Lucas. "Tyto výrazy se pomalu začínají stávat neřízenou sněhovou koulí, která na sebe nabaluje stále další investory s medvědí náladou. Pokud tento vývoj bude pokračovat, může se nakonec stát, že budou býci těmito zdánlivě neškodnými slovy z trhů vytlačeni."

Index S&P 500 se podle Lucase v posledních týdnech vyšplhal na úrovně, které investory nutí k zamyšlení, zda je možné, aby byl případný další růst cen akcií založený na reálném fundamentu, nebo zda již nyní čelíme nebezpečným spekulacím. "V současné situaci považuji slovo bublina za příliš silné, na druhou stranu ale musím uznat, že byl nedávný růst cen amerických akcií skutečně výrazný," poznamenal dále Lucas.

Na rostoucí nebezpečí plynoucí ze stále častějšího užívání slova bublina upozorňuje také výkonný ředitel společnosti Compass Global Markets Andrew Su. "Vysoká frekvence užívání tohoto výrazu může ovlivnit uvažování investorů," tvrdí. "Pokud totiž obchodníci přemýšlejí nad tím, zda se ceny akcií nedostaly až příliš vysoko, je potvrzení této jejich obavy přesně tím, co hledají. Hrozí přitom, že jakmile se dají věci do pohybu, nastane na trhu dominový efekt, který nakonec smete úplně všechny."

Zdroj: CNBC

reklama
reklama