Shiller: Akcie jsou drahé, ale to nemusí znamenat, že zlevní

| redakce

Profesor z Yaleovy univerzity Robert J. Shiller vydal v New York Times zajímavé pojednání pod názvem "The Mystery of Lofty Stock Market Elevations", v němž konstatuje, že jsou ceny akcií na americkém trhu nyní skutečně vysoké.

Americký akciový trh podle Shillera působí velmi draze. Jeho cyklicky očištěný P/E poměr (CAPE) se pohybuje na alarmující úrovni.

Na vysoký CAPE upozorňoval Shiller už před rokem, kdy byl poměr kolem 23, což je výrazně výše oproti průměru 20. století 15,21. Nyní dokonce převyšuje 25, což je hodnota, která byla od roku 1881 překročena jen ve třech případech - v období kolem let 1929, 1999 a 2007. Jak si většina z nás dobře pamatuje, po dosažení těchto tržních vrcholů následovaly dramatické akciové výprodeje.

Shillerův P/E poměr (CAPE)
Zdroj: multpl.com

Na rozdíl od standardního způsobu ohodnocování trhu na základě 12měsíčních zisků preferuje Shiller pohled na "vyhlazený" 10letý průměr zisků. Díky tomu se může na trh dívat z dlouhodobější perspektivy a omezit vliv ekonomického cyklu.

I když je trh aktuálně podle jeho ukazatele skutečně hodně "drahý", sám autor připouští, že je obtížné využít tuto informaci k časování nákupů a prodejů. Jen skutečnost, že jsou akcie předražené, ještě neznamená, že jejich ceny musejí nyní spadnout. Podle CAPE jsou akcie drahé posledních 20 let (vyjma období krátkodobých propadů). Vzniká tak otázka, zda dochází k nějaké fundamentální změně ekonomiky nebo trhů, která by zdůvodňovala vyšší valuace.

Shiller zkoumá různé teorie. Vysvětlením může být nejistota na trhu práce a větší tendence lidí střádat peníze. Na vině mohou být také extrémně nízké úrokové sazby. Žádné z možných vysvětlení ale Shillera plně neuspokojuje jako důvod pro vysoké akciové valuace.

"Obávám se, že odpovědi se ukrývají ve světě sociologie a sociální psychologie, v jevu podobném 'iracionálnímu nadšení', které vždy nakonec opadlo," vysvětluje Shiller. "Pokud se nálada opět změní, může nás akciový trh zklamat." A to je velmi pravděpodobné.

Zdroj: New York Times

reklama
reklama