Mohou nás piloti něco naučit o investování?

| redakce

Investování bývá přirovnáváno k ledasčemu. Často se o něm hovoří jako o paralele sportu, podnikání či partnerského života. Nezávislý obchodník s cennými papíry a také držitel pilotní licence Nick Thorne zase zdůrazňuje některé rysy, které investování spojují s prací profesionálních letců.

1. Risk management

Pilotování letadla je vždy v první řadě o podstupování rizika. Když pilota v oblacích za kniplem několikasettunového železného ptáka zastihne nepříznivé počasí nebo technická závada, nemá jinou možnost, než se s nastalými podmínkami vyrovnat. Jeho povinností je dostat všechny lidi za svými zády bezpečně z bodu A do bodu B, a to bez ohledu na aktuální meteorologické či jiné podmínky.

Podobně to funguje i při investování. Když si obchodník vypočítá, že své investiční prostředky musí například v horizontu dvaceti let alespoň zdvojnásobit, aby se v důchodu nemusel vzdát svých dosavadních koníčků a životní úrovně, nemá jinou možnost. Aby se do vytyčeného cíle bezpečně a s co možná nejmenším zpožděním dostal, musí se vždy přizpůsobit aktuálním podmínkám, ať jsou sebenepříznivější. Jeho peníze jsou totiž něco jako posádka a pasažéři velkého dopravního letadla.

2. Disciplinované chování

Letecký výcvik, zejména v případě pilotů dopravních letadel, je z velké části tvořen osvojováním si disciplíny a zodpovědnosti. V hlavách pilotů se totiž z jejich práce časem stane rutina, která mnohdy tíhne k takřka nesnesitelné stereotypnosti. Před každým letem probíhá stejná komunikace s řídící věží, neustále se provádějí stejné kontroly techniky a podobné je to i ve vzduchu a následně při přistání. Přesto si muži a ženy za kniplem nesmí dovolit svoji práci brát na lehkou váhu a jednotlivé kroky v zaběhnutých postupech přeskakovat či šidit.

Taktéž z investování se pro některé lidi po pár letech stane rutina, která láká k vynechávání jistých dílčích kroků, které by před každým nákupem či prodejem aktiv měly proběhnout. Když se například trhy nacházejí v silně býčím trendu, inklinují někteří investoři k davovému efektu, v důsledku čehož mají tendenci bez podrobné analýzy nakupovat vše, o čem ostatní hovoří jako o příležitosti s velkým ziskovým potenciálem. Podání nákupního příkazu by nicméně stejně jako v případě vzletu letadla nikdy nemělo být založeno jen na nepodložené víře, že vše dobře dopadne.

3. Vyrovnávání se s chybami

Navzdory rozšířené představě pilota nastupujícího na palubu letadla v uniformě, která mu přisuzuje takřka nadpřirozené schopnosti, jsou muži a ženy v pilotní kabině obyčejní lidé. Stejně jako každý jejich pasažér dělají i oni chyby, se kterými se musejí vlastními silami vypořádat. Jediný rozdíl je v tom, že jsou na možnost svých chyb připraveni, a tak dobře vědí, jak se v které situaci zachovat, aby vše rychle napravili.

Nejinak by tomu mělo být na finančních trzích. Investoři jsou stejně jako piloti obyčejnými lidmi, kteří čas od času šlápnou vedle. Obchodníci by proto měli mít v každé situaci na paměti, že nejsou dokonalí a že chyby, kterých se při svém rozhodování dopouštějí, jsou přirozené. Neměli by v žádné situaci předstírat, že mají situaci pod kontrolou, a v případě zjištění vlastního omylu by si ho měli okamžitě a v plném rozsahu přiznat a pracovat na jeho rychlém odstranění.

  • 1
  • 2
reklama
reklama