Sezení nás zabíjí

| redakce

V době lovců a sběračů trávili lidé během dne většinu času na nohou. Postupem času se ale život stával stále sedavějším. Vrcholem vývoje byl rozvoj automobilové dopravy a vynálezy televize a počítače. Průměrný člověk 21. století denně prosedí kolem devíti hodin, což je dokonce více času, než kolik věnuje spánku. Málokdo si přitom uvědomuje, že je sezení jedním z nejhorších zlozvyků, které si lidstvo v celé své historii osvojilo.

Sedavý životní styl se výrazně negativně podepisuje na lidském zdraví. Ti z nás, kteří sezením denně stráví šest a více hodin, mají dokonce o 40 % větší pravděpodobnost, že zemřou již v následujících patnácti letech, než ti, kteří na židli tráví pouze a tři a méně hodin denně.

O vlivu sedavého životního stylu na fyzickou kondici není sporu. Přehnaná míra sezení je jednou z hlavních příčin obezity, kterou jen v USA trpí každý třetí člověk. Energetická spotřeba těla při sezení totiž klesá na zhruba jednu kalorii za minutu a produkce enzymů podporujících spalování tuků se snižuje až o 90 %. Sezení navíc snižuje hladinu dobrého cholesterolu a výrazně redukuje efektivitu působení inzulinu, v důsledku čehož narůstá pravděpodobnost vzniku cukrovky. Výsledkem toho všeho je, že lidé se sedavým životním stylem jsou ve srovnání s pohybově aktivními muži a ženami až dvakrát více ohroženi vznikem závažných onemocnění kardiovaskulárního systému.

S nadměrným sezením přitom není těžké bojovat. Mnohdy stačí i jen nepatrná změna v každodenních návycích. Namísto dojíždění do práce vzdálené od domova několik málo bloků autem mohou lidé se sedavým zaměstnáním zvolit příjemnou ranní procházku. V kanceláři zase není potřeba posílat kolegovi z jednoho patra do druhého e-mail, mnohem lepší je vyjít pár schodů a vzkaz mu předat osobně. Taktéž vysedávání před televizí lze vyměnit za podvečerní běh parkem nebo procházku městem.

Když už se sezení opravdu nelze vyhnout, je potřeba alespoň dbát na správné držení těla. Naprosto nepřípustné je hrbení se před monitorem počítače, vhodné není ani sezení ve vzpřímené poloze, kdy svírají záda se sedákem židle 90° úhel. Nejméně namáhavé je pro tělo sezení v mírně zakloněné pozici, kdy svírají záda se sedákem zhruba 135° úhel.

Pro zobrazení následující grafiky v plném rozlišení ji doporučujeme otevřít v nové kartě nebo okně prohlížeče.

Sezení nás zabíjí - infografika
reklama
reklama