Investiční tip: Přibalte si do portfolia kvalitu

| Mikuláš Splítek

Samsonite je největší světový výrobce cestovních kufrů, brašen a pouzder. Společnost vznikla v roce 1910 jako výrobce truhel. Nabízí produkty ve stovce zemí světa pod ochrannými známkami Samsonite (zhruba dvě třetiny tržeb), American Tourister, High Sierra, Hartmann, Lipault a Speck.

"Je o mnoho lepší koupit skvělou společnost za dobrou cenu, než dobrou společnost za skvělou cenu." - Warren Buffett

Samsonite je podle mého názoru společnost z této kategorie.

Fundamentální pozice

Ačkoli má společnost sídlo v Lucembursku a řízená je z USA, rozhodla se v létě 2011 listovat své akcie primárně v Hongkongu. Pro fundamentální poměry budu používat americké dolary (USD), protože od 80. let minulého století byl hongkongský dolar (HKD) v podstatě fixován k USD. Akcie je kótovaná na německých trzích v EUR, takže potenciálnímu dlouhodobému investorovi by mohlo hrát do karet posilování USD vůči EUR, které je kvůli různé fázi ekonomického cyklu na obou stranách Atlantiku pravděpodobné.

Letošní tržby společnosti Samsonite jsou rozloženy mezi Asii (37 %), Severní Ameriku (30,5 %), Evropu (25,3 %) a Latinskou Ameriku (7,2 %). Vlastně tak přirozeně jistí měnové riziko. Od vstupu na burzu se hodnota firmy zdvojnásobila, momentálně má kapitalizaci 4,8 miliardy USD a letos vydělá něco přes 200 milionů USD. Aktuální P/E je okolo 25, rozhodně tedy nejde o podhodnocenou firmu.

Je k tomu dobrý důvod. Tržby v posledních pěti letech rostly v průměru o 10,3 % ročně a provozní zisk se zvyšoval 45% tempem. O něco více než tržby rostla aktiva (v průměru o 13 %), ovšem v posledních třech letech už rostla zhruba stejně jako tržby a dařilo se zlepšovat hlavně ziskovost. Návratnost kapitálu vzrostla z 10,46 % v roce 2011 na letošních 16 %, což ukazuje na rozvážnou akviziční politiku managementu (ne růst za každou cenu). Růstu je navíc dosahováno výhradně organicky, bez dluhu. Poměr dlouhodobého zadlužení k celkovým aktivům je pouhé 1 %.

Společnost nemá pevně stanovený dividendový výplatní poměr, upravuje ho podle investičních příležitostí. Aktuální dividendový výnos je 1,7 % ročně. V posledních třech letech byla vyplácena zhruba třetina čistého zisku, protože firma nacházela cíle pro akvizice. V roce 2012 převzala výrobce zavazadel Hartmann (luxusní třída) a High Sierra (střední třída). Letos koupila výrobce krytů pro chytré telefony a tablety Speck, stylových zavazadel Lipault a batohů Gregory. Akvizice z roku 2012 si vedou podle loňské výroční zprávy velice dobře. Potenciálního akcionáře firmy potěší, že platila vždy v hotovosti, takže nedocházelo k ředění vlastnických podílů.

Kvalitativní výhody

Nesporným aktivem je samotná značka. Schválně, kolik znáte výrobců kufrů? Dobré jméno si Samsonite vydobyla tím, že kombinuje nadstandardní kvalitu s cenou dostupnou i pro střední třídu. Málokdo si jde koupit pojištění od Kooperativy nebo letenku od Lufthansy. U "komoditních" produktů rozhoduje cena. Ovšem zeptejte se známých, jestli chtějí raději kufr, nebo Samsonite.

Dalším plusem je rostoucí mobilita lidí díky globalizaci. Loni lidé po celém světě cestovali o 5 % více než o rok dříve a tento trend bude pravděpodobně pokračovat. Navíc se Samsonite zaměřila na rostoucí kupní sílu a demografický potenciál Asie.

Velkým aktivem je dle mého názoru ředitel firmy Timothy Charles Parker, který vede společnost od roku 2009. Schválně si poslechněte některý z jeho konferenčních hovorů či rozhovorů na YouTube – uvidíte a uslyšíte, proč ho považuji za plus. Jen pro ilustraci jednu jeho myšlenku – na otázku, jaký bude nejtěžší úkol Samsonite po vstupu na burzu, odpověděl: "Jednoznačně uspokojit nové akcionáře." Společnost prošla prvními třemi lety pod dohledem Wall Street s grácií.

Strategie

Akcie nejsou levné a růst o 15 % od začátku roku odráží to, kolik společnost s největší pravděpodobností vydělá letos na vlastní kapitál. Za předpokladu, že se akcie nebudou příliš odchylovat od vnitřní hodnoty, je letošní potenciál růstu spíše vyčerpán. Aktivní obchodník se možná dočká levnějšího nákupu během podzimu, investor držící se Buffettova hesla z úvodu může v klidu nakupovat již nyní.

Samsonite (v HKD za akcii)
Samsonite (v HKD za akcii)Zdroj: Google
reklama
reklama