5 chyb, kterým je potřeba se vyhnout, aby vaše podnikání přežilo

| redakce

Postavit se na vlastní nohy a začít podnikat vyžaduje velkou odvahu. Začínající podnikatelé nejčastěji řeší problémy s financováním svého byznysu a mnohdy při všem tom shonu zapomínají na to, že svět není jen o penězích. Máte-li i vy podnikatelské ambice, ale nechcete rozšířit řady neúspěšných byznysmenů, měli byste vědět, jakých chyb se vyvarovat.

1. Byznys mezi čtyřmi stěnami

Domníváte se, že máte v podnikání stále co zlepšovat, a tak se rozhodnete zaměřit se na jádrové aktivity svého byznysu a od všeho ostatního se odstřihnete. Chcete-li ale podnikání posunout o úroveň výše, je přesně toto nejhorší možná strategie. V byznysu nic jako rušivé vedlejší aktivity neexistuje, naopak. Populární produkty často vycházejí ze spojení věcí, které toho na první pohled příliš společného nemají. Třeba peněženka v mobilním telefonu nebo netrpělivě očekávané chytré brýle od Googlu.

Hodí se připomenout i osud společnosti Kodak. Firma, která kdysi dominovala trhu s fotoaparáty a fotografickými potřebami, zaspala nástup digitální éry, což vyústilo až ve vyhlášení jejího bankrotu. Podobně málem dopadla i původem finská Nokia. Dříve světová mobilní jednička byla natolik přesvědčena o neotřesitelnosti své pozice na trhu, že ignorovala zrod segmentu dotykových telefonů a náskok konkurence již nikdy nedokázala smazat.

2. Elektronická komunikace je in

Pro podnikatele je často lákavé nahradit časově náročné osobní setkávání či telefonické rozhovory s klienty za pohodlný e-mailový styk. Stejně tak je krásné věřit, že pokles prodejů a zájmu o služby dokáže vyřešit několik málo příspěvků na facebookovém či twitterovém účtu nebo že nový design mobilní aplikace změní přístup uživatelů ke službám, které tato aplikace zprostředkovává.

V některých oblastech je osobní kontakt nenahraditelný a technologie jej nedokáží zastoupit. Pokud se vaše firma bez digitálních technologií neobejde, mějte dokonalý přehled o tom, jak velký jejich význam v jednotlivých oblastech vašeho byznysu je, a snažte se přitom alespoň v segmentu vztahů se zákazníky a obchodními partnery zůstat věrni osobnímu kontaktu. I taková drobnost jako telefonát namísto e-mailu může pro váš protějšek znamenat obrovský rozdíl.

3. Soutěžení je jen pro děti

Stále větší konkurence a probíhající konsolidace prakticky na všech trzích nutí zejména menší podniky k zavádění neortodoxních postupů s cílem získat nové a udržet si stávající zákazníky. Podobná situace navíc panuje i uvnitř jednotlivých firem, které se všemi silami snaží pojistit si loajalitu zaměstnanců. A podnikatelé, kteří tvrdí, že jich se tyto problémy netýkají, dříve nebo později tvrdě narazí.

Více než cokoli jiného se v tomto ohledu osvědčilo zavádění systémů odměn a bonusů, a to jak pro zákazníky, tak pro zaměstnance. Zkuste na pracovišti zavést pravidelnou měsíční "hru" o nejlepšího zaměstnance nebo nejvýkonnější tým. Budete se divit, s jakým zápalem se setkáte. Přidejte k tomu odměnu v podobě jednoho volného pracovního dne a vlastní firmu nepoznáte. Zákazníci zase slyší na věrnostní slevy, časově omezené nabídky nebo odměny za doporučení nových klientů. To, že lidé stárnou, ještě neznamená, že ztrácejí své dětské nadšení a smysl pro zábavu a soutěžení.

4. Bez reklamy ani ránu

Reklama je v podnikání snad vůbec nejpřeceňovanějším faktorem úspěchu. Některé firmy jsou za tištěnou či elektronickou propagaci svých produktů a služeb schopny utratit obrovské peníze, aniž by si zpětně zjistily, jak velký přínos pro ně nakonec reklama měla a zda se jim po finanční stránce vůbec vyplatila.

Většina zákazníků sice otevřeně přiznává, že jejich rozhodování reklama do značné míry ovlivňuje, jedním dechem ale dodává, že to není ani zdaleka to jediné, podle čeho se na trhu orientuje. Mnohem důležitější pro zákazníky bývají zkušenosti ostatních sdílené přes různá diskuzní fóra či sociální sítě. Namísto masivních reklamních kampaní by se tak firmy měly zaměřit zejména na individuální přístup ke klientům a měly by se je snažit přesvědčit o své profesionalitě a snaze vyjít jim vstříc. I jediný spokojený zákazník totiž mnohdy zmůže více než reklamní kampaň s astronomickým rozpočtem.

5. Prodávat, prodávat, prodávat

Úspěch podnikání lze měřit podle výše tržeb a zisku. Na honbu za tímto rozšířeným mýtem již doplatila nejedna společnost. Posuzovat svůj úspěch či neúspěch jen podle počtu zákazníků a objemu peněz vytažených z jejich peněženek je nesmysl. Za jediné spolehlivé měřítko úspěchu lze považovat spokojenost zákazníků.

Své o tom vědí například farmaceutické společnosti, které mnohdy namísto navyšování svých prodejů vynakládají obrovské peníze na podporu rozličných zdravotních či sociálních programů. Své zákazníky se tak snaží přesvědčit, že pro ně na prvním místě není zisk, ale obecné blaho. "Služby firem nabízené zákazníkům po prodeji zboží jsou obecně mnohem důležitější než prodej samotný," tvrdil například zakladatel společnosti Panasonic Kónosuke Macušita.

Zdroj: ronkaufman.com

reklama
reklama