Silný dolar může zabít nadcházející výsledkovou sezónu

| redakce

Výsledky společnosti Nike mohou ve čtvrtek naznačit, jak sílící americký dolar zasáhne zisky a výhledy ziskovosti amerických firem. Hrozí, že posilující měna nadcházející výsledkovou sezónu doslova zabije.

Výsledky Nike, jejíž akcie jsou součástí indexu Dow a která reportuje údaje za kvartál, který končí 31. srpna 2014 (pro firmu 1Q2015), budou prvním testem toho, jak silnější dolar ovlivnil hospodaření amerických firem. Jde o společnost s vysokým podílem exportu, navíc ze sektoru, kterému se v poslední době nedaří, tedy spotřebního zboží.

Zatímco někteří analytici se bojí nízkého růstu tržeb, Mark Luschini z Janney Montgomery Scott vidí jako větší problém sílící dolar. Americký dolar posílil od konce června o 6 % poté, co se 12 měsíců pohyboval v celkem úzkém koridoru.

"Mám obavy ze silné měny. Pro firmy s mezinárodní působností může silný dolar znamenat podstatně pomalejší růst. Zasáhne všechny firmy se zahraničními aktivitami, ale především sektor spotřebního zboží. Odhady výhledů zisků těchto firem za poslední čtvrtletí výrazně klesly," říká Luschini.

Podle Johna Butterse, analytika z FactSet, se ještě v červnu očekával v sektoru spotřebního zboží pokles zisků o 0,4 %, nyní se čeká 5,4% propad. Za většinu poklesu sice může společnost Pulte Group, přesto jde o sektor s vůbec nejnižším růstem zisků.

Odhady růstu zisků amerických firem v 3Q2014
Odhady růstu zisků amerických firem v 3Q2014

Analytici také varují před klesajícími cenami komodit, které oslabují i kvůli silnému dolaru. Ropné, těžařské a další firmy tak budou silnou měnou také zasaženy.

"Třeba společnost ExxonMobil má velmi diverzifikované portfolio, ale i tak silná měna firmě vadí," říká Larry Glazer z Mayflower Advisors. Akcie firmy se v posledních 10 týdnech propadly o 5 %, přestože akciový trh dosáhl nových maxim.

Před výsledkovou sezónou si tak dejte na některé společnosti větší pozor než normálně. Zvlášť když je může zasáhnout posilování dolaru.

Zdroj: Reuters, MarketWatch, FactSet

reklama
reklama