Jak na networking, když nenávidíte networking

Jak na networking, když nenávidíte networking

| redakce

Na čem závisí úspěch drogového dealera? Na množství osobních kontaktů, potažmo na síti odběratelů. Každý potřebujeme networking, ani o tom třeba nevíme. Na navazování kontaktů by se měli lidé soustředit každý den. Vědci odhalili, že větší sociální síť napomáhá kariérnímu růstu, získávání lukrativních pracovních míst, zvyšování platu i celkovému uspokojení z práce.

Proč funguje networking?

Více nabídek práce

Většinu pracovních nabídek získáte díky osobním konexím.

S větší pravděpodobností uspějete v práci

Vědci z Massachusetts Institute of Technology (MIT) odhalili, že sociálně propojenější zaměstnanci IBM byli produktivnější.

Podaří se vám stát se odborníkem v oboru

Podle studie Centra pro rozvoj zaměstnání z roku 1998 získáte 70 % zkušeností na pracovišti prostřednictvím neformálních vztahů.

Budete kreativnější

V byznyse jsou lidé s "košatější" sociální sítí plnou úzkých vazeb trojnásobně více inovativní než lidé s malým okruhem přátel.

Budete šťastnější

Networking má všeobecně pozitivní dopady.

Jak na to?

Pokud jste z těch, kteří slovo networking a jeho náplň bytostně nenávidí, pak je pro vás následujících 9 rad jako dělaných.

1. Je pro vás navazování nových vztahů obtížné? Začněte oprášením starých známostí!

Pokud nenávidíte networking, stydíte se, nedaří se vám, nebo jste prostě jen líní, zamiřte na Facebook a spojte se se svými starými známými. Závěry studií odhalují, že tato "stará" přátelství - často opomíjená a nedoceňovaná – mohou být bohatým zdrojem informací a sociálního kapitálu. Mohou být dokonce hodnotnější než současné kontakty.

2. Přestěhujte si stůl

Komunikace s cizími lidmi vám způsobuje kopřivku? Nevěšte hlavu! Není to tak těžké, netřeba se bát. Může to být stejně snadné jako se v práci přestěhovat k jinému stolu. Jeffrey Pfeffer, profesor ze Stanfordovy univerzity, zmiňuje příběh manažera, za jehož úspěchem stála strategická volba místa na pracovišti. Zpozoroval, kudy během dne lidé chodí nejčastěji, pak našel dvě protínající se cesty poblíž středu open office a zde se usídlil. Díky vhodně vybrané lokaci získal mnohem lepší přehled o tom, co se děje v jeho oddělení.

3. Nechte se seznámit

Stáčí pár přátel, abyste získali rozsáhlou síť kontaktů a příležitostí. Stačí jen najít mezi svými stávajícími kontakty "superkonektory". Přemýšlejte - kdo vám pomohl k současné práci nebo k té předešlé? Díky komu znáte většinu přátel?

Brian Uzzi a Sharon Dunlap v Harvard Business Review publikovali jednoduchý návod, jak takového superkonektora ve svém seznamu kontaktů odhalit. "U každého kontaktu se zamyslete nad tím, jak jste se s ním poprvé setkali. K seznamu kontaktů přidejte sloupec, kde napíšete jméno osoby, která vás představila (pokud jste ji potkali sami, napište sebe). Díky tomu odhalíte hlavní dealery kontaktů ze své sítě a budete vědět, s kým se prioritně spojit."

4. Tři otázky nad zlato

Vaše setkání by měla být přátelská a osobní, zároveň ale chcete položit základy vztahů, které bude oboustranně přínosné. Judy Robinett, autorka How to Be a Power Connector, doporučuje zvolit tyto 3 otázky:

  • Jak mohu být nápomocen?
  • Máte nějaké nápady na vzájemnou spolupráci?
  • Koho dalšího bych z vašeho okruhu měl poznat?

Kontakt, který potřebujete, může být v sociální síti někoho z vašich přátel. Jedinou cestou, jak ho najít, je právě pomocí poslední z otázek.

  • 1
  • 2
reklama
reklama