Bitcoin nad propastí: Rok 2015 ukáže, zda mají kryptoměny šanci přežít

| redakce

Loňský rok majitelům bitcoinů zrovna nepřál. Za předchozích dvanáct měsíců ztratily zhruba šedesát procent hodnoty a ani vstup do roku 2015 se kryptoměně příliš nevydařil. Během prvních pěti lednových dnů klesl kurz bitcoinu k dolaru na burze Bitstamp téměř o 12 %, aby bylo následně obchodování na tomto trhu kvůli hackerům na neurčitou dobu pozastaveno. Čekají bitcoin lepší časy?

K dočasnému pozastavení obchodování s bitcoiny burza Bitstamp napsala, že do některých virtuálních peněženek uživatelů pronikli hackeři, kteří z nich ukradli takřka 19 tisíc bitcoinů za zhruba pět milionů dolarů. Své klienty nicméně burza ujišťuje, že jim budou všechny bitcoiny vráceny.

Bitstamp přitom není zdaleka první bitcoinovou burzou, která se stala obětí hackerů. Zřejmě nejznámější je případ japonské burzy Mt. Gox, která byla založena v roce 2010 a před dvěma lety přes ni procházelo asi 70 % všech bitcoinových transakcí. V únoru 2014 ale burza přerušila obchodování a o pár dnů později přiznala, že se z účtů jejích klientů ztratilo asi 850 tisíc bitcoinů. V Česku se zase obětí kybernetických zločinců stala burza Bitcash.cz, z níž na konci roku 2013 zmizely bitcoiny za několik milionů korun.

Mlžný opar nad budoucností bitcoinu se navíc nevznáší jen kvůli otázkám ohledně zabezpečení burz a virtuálních uživatelských peněženek. Limitujícím faktorem pro další rozvoj kryptoměn je i vysoká volatilita, která je pro obchodování s nimi příznačná. Například mezi červnem a listopadem 2011 bitcoin ztratil téměř 90 % hodnoty, zatímco v listopadu 2013 během pouhých třiceti dnů v dolarovém vyjádření zdražil o 450 %.

Cena bitcoinu na burze BitStamp v roce 2014
Cena bitcoinu na burze BitStamp v roce 2014Zdroj: bitcoincharts.com

Fluktuace kurzu bitcoinu je úzce spjata se zájmem médií. Dokud se o bitcoinu příliš nepsalo, jeho kurz k americkému dolaru se vyvíjel vcelku poklidně. Stačilo ale pár článků v novinách a reportáží v televizi, aby se kurz pod tíhou masivního přílivu spekulantů toužících po rychlém zbohatnutí zbláznil. Jak se ale záhy ukázalo, bitcoin jen ze spekulací žít nemůže. Aby nejznámější kryptoměna současnosti přežila, je nutné, aby ji lidé začali používat, ne o ní jen mluvili.

Investoři jásají, uživatelé bitcoin ignorují

Investoři rizikového kapitálu do bitcoinových startupů v posledních třech letech napumpovali obrovské množství peněz. Podle serveru CoinDesk získaly bitcoinové startupy na své aktivity v roce 2012 zhruba dva miliony dolarů, o rok později 94 milionů dolarů a loni již 314 milionů dolarů. Tak prudký nárůst investic do bitcoinových projektů naznačuje, že se z virtuálních měn stává masová záležitost, která má potenciál obrátit platební návyky a celý finanční sektor vzhůru nohama.

Něco tu ale nehraje. Zatímco objem investic do bitcoinových projektů za poslední tři roky vzrostl více než 150krát, počet transakcí provedených v bitcoinech se za stejnou dobu zvýšil jen zhruba 18krát, přičemž v loňském roce vzrostl jen asi o polovinu. Zjednodušeně řečeno, bitcoin doslova uhranul venture investory, většinovou populaci ale nechává chladnou.

Denní počet bitcoinových transakcí (2009-2014)
Denní počet bitcoinových transakcí (2009-2014)Zdroj: bitcoincharts.com

Letošní rok by tak pro bitcoin mohl být rozhodující. Pokud bude kurz virtuální měny nadále vykazovat vysokou volatilitu a na scéně se neobjeví žádná revoluční aplikace, která by lidi naučila bitcoin vnímat jako plnohodnotné platidlo, nepomohou ani miliony dolarů nalité do nových bitcoinových projektů.

Revoluční technologie se vždy prosadily díky využití silného momenta, jehož trvání ale není neomezené. Lidé do novinek vždy investují s vidinou vysokých zisků, kterých ale nelze dosáhnout, pokud se technologie nestanou běžnou součástí našich životů. Stejné je to i s bitcoinem. Pokud se ani letos investorům rizikového kapitálu nepodaří naplnit ambiciózní plány, mohou se z bitcoinu a dalších virtuálních měn stát jen další z mnoha investičních a technologických bludných balvanů.

Zdroj: vox.com

reklama
reklama