Facebook se učí rozhodovat o výsledcích voleb

| redakce

Letošní rok bude zajímavý nejen pro světové politiky, ale i pro politology. Klíčovým faktorem se přitom ve volebních kláních staly sociální sítě. To, zda a jak politické strany komunikují s voliči pomocí Facebooku, do průběhu a výsledků voleb promlouvá více než předvolební mítinky.

Sociální sítě v čele s Facebookem dávno nejsou jen tichými přihlížejícími (před)volebních bojů. Analytici z celého světa se rok co rok před každým blížícím se výběrem nových politických zástupců stále více věnují zkoumání aktivity a interakce politických stran a jejich voličů na sociálních sítích, z čehož se snaží odhadnout, kdo díky internetu získá hlasy navíc.

Technologický server The Verge nedávno přišel s tvrzením, že Facebook již delší dobu testuje nový způsob výběru zobrazovaných příspěvků, na základě kterého zkoumá, zda mají jisté typy informací a zpráv vliv na společenskou angažovanost uživatelů. Pokud sociální síť dojde k závěru, že lze výběrem zobrazovaných příspěvků na uživatelských zdech ovlivnit jejich zájem o okolní dění, znamenalo by to, že lze pouhou změnou algoritmu pro výběr zobrazovaných příspěvků ovlivnit i volební preference uživatelů.

Jsem volič

Jednou z nejzajímavějších věcí spojených s potenciálem Facebooku ovlivnit výsledek voleb je vznik tlačítka "Jsem volič", které se na sociální síti poprvé objevilo v roce 2010 během amerických voleb do Kongresu. Magazín Nature po těchto volbách přišel s analýzou, podle které tehdy k urnám jen díky tomuto tlačítku přišlo o 340 tisíc lidí více. Vzhledem k celkovému počtu amerických voličů toto číslo možná nevypadá nijak závratně, mějme ale na paměti, že v roce 2000 rozhodlo o výsledku prezidentského klání mezi Alem Gorem a Georgem W. Bushem pouhých 537 floridských voličů. Kdyby již tehdy Facebook existoval, možná by nakonec v Oválné pracovně Bílého domu zasedl místo Bushe Gore.

Další nenápadnou facebookovou "vychytávkou", která má potenciál zvýšit volební účast, a tedy promluvit do výsledku hlasování, je aplikace, která americkým voličům pomáhá najít nejbližší volební místnost. Českým voličům možná něco takového přijde absurdní, v USA, kde musejí někteří lidé do volebních místností dojíždět i desítky kilometrů, ale může i informace o tom, že mají volební urnu vlastně takřka za rohem, změnit jejich rozhodnutí zůstat doma. Kromě toho umí Facebook během voleb vytvářet i mapy měnící se v reálném čase, ze kterých lze zjistit, kolik uživatelů právě kliklo na tlačítko "Jsem volič", kolik je těmto uživatelům let a jaký je mezi nimi poměr mužů a žen.

Dobrý úmysl, nebo manipulace?

Laická ani odborná veřejnost se nicméně nemůže shodnout, zda jsou tyto a podobné pokusy Facebooku chvályhodnou snahou o podporu politické angažovanosti uživatelů, nebo je sociální síť provádí proto, aby v budoucnu byla schopna jednoduchými úpravami svých algoritmů ovlivňovat výsledky důležitých politických klání. Pochybnosti ohledně záměrů Facebooku zvyšují i nedávné experimenty s cíleným zobrazováním příspěvků s potenciálem ovlivnit psychické rozpoložení uživatelů.

Význam sociálních sítí na poli mezilidských vztahů a politiky každopádně roste a z Facebooku je fenomén, který zřejmě jen tak nezmizí, jak v jeho začátcích někteří skeptikové tvrdili. Pokud se přitom potvrdí, že cílený výběr zobrazovaných příspěvků může významně ovlivnit uvažování a rozhodování uživatelů, stane se z Facebooku i mocná volební zbraň, proti které se budeme moci jen těžko bránit.

Zdroj: digitaljournal.com, newrepublic.com

reklama
reklama