Silný dolar a pohled z amerického vnitrozemí: Šetřit, zefektivnit a zase šetřit

| Tomáš Hart

Po většinu uplynulého desetiletí americký dolar vůči ostatním měnám ztrácel, což pomáhalo především vývozně orientovaným podnikům. Loni ale dolar začal posilovat a americkým firmám, jejichž zboží se tím pádem v cizině zdražovalo, se začalo hůře konkurovat.

Méně dolarů za utržená eura, jüany nebo jeny se projevilo už v loňských výsledcích většiny firem, pro které export představuje významný zdroj tržeb. Konzultanti z Boston Consulting Group u svých klientů pozorují vyšší tlak na automatizaci výroby a změny v konstrukcích výrobků tak, aby si i s jednodušším designem udržely stejné nebo získaly lepší vlastnosti.

Nižší náklady a vyšší hodnota jako témata firemních porad

Firmy se často inspirují historií a berou si příklad ze Švýcarska, Japonska nebo Německa, které se v minulosti musely vyrovnat se silnou domácí měnou a přijít s výrobky, za které si mohly účtovat vysoké, "prémiové" ceny.

Jedním ze současných trendů v USA je větší spolupráce se specializovanými dodavateli z Mexika. Velké americké firmy už dlouho Mexiko využívají kvůli nižším nákladům, nyní si ale na jih od hranic dodavatele hledají i menší americké firmy, které dosud většinu svých potřeb uspokojovaly na americkém trhu.

Jiní Mexiko z jistých důvodů opouštějí. Oberg Industries, která se zaměřuje na výrobu různých kovových dílů a zaměstnává asi 750 lidí, prodává svůj podnik v Mexiku, kde vyráběla dveřní kliky. S posilujícím dolarem a čínskou konkurencí výroba přestává být zisková. Peníze firma použije na vstup do vládou silně regulovaných odvětví, jako jsou výroba zdravotní techniky nebo letecké díly. "Vládou požadované standardy kvality znamenají méně zahraniční konkurence," říká ředitel Obergu Rich Bartek.

Terex, výrobce velkých stavebních a těžařských strojů, zase těží z levné ropy a benzínu. Doprava těžkých dílů z Číny za posledních několik měsíců hodně zlevnila a oslabující euro zvyšuje i atraktivitu Evropy jako místa výroby.

Firstronic, výrobce elektronických dílů pro automobily a další produkty, se snaží napodobit nadnárodní firmy a vyrábí na několika místech ve světě, aby se lépe vyrovnal s neustálými změnami kurzů měn. Jeden z podniků je ve Vrchlabí v České republice, další má firma v Mexiku, Indii a Číně. Své americké výrobky firma do Evropy zatím exportuje z Michiganu, pokud ale bude dolar dále posilovat, může je začít vyrábět ve svém českém podniku, říká John Sammut, ředitel firmy.

Kombinace silného dolaru a levné ropy zase trápí americké výrobce zboží pro alternativní zdroje energie. Nejen že za své produkty dostanou méně dolarů, nižší ceny energií navíc snižují poptávku po jiných řešeních. FirmGreen z Connecticutu, která vyrábí čističky bioplynu, už musela propustit několik lidí. Do Číny ale převádět výrobu nechce. "Jako malá firma se bojíme, že přijdeme o svá technologická tajemství a nikdo se nás nezastane," vysvětluje ředitel FirmGreen Steven Wilburn.

Zdroj: WSJ

reklama
reklama