Nasdaq a 5 tisíc bodů: Proč se tentokrát neděsit výbuchu bubliny?

| redakce

S tím, jak se index Nasdaq Composite přibližuje svým donedávna neochvějným historickým rekordům, vyvstává otázka, zda podobně jako na začátku tisíciletí očekávat zhruba 80% kolaps. Trh (a svět) se ale od dob internetové bubliny hodně změnil. V čem?

Ekonomické prostředí

V březnu 2000 10letý vládní dluhopis USA vynášel ročně 6,2 %, inflace v USA byla 3,8 % a míra nezaměstnanosti byla na 30letém minimu. Nyní inflace prakticky neexistuje, 10leté bondy nesou okolo 2 % a trh práce se stále ještě plně nevzpamatoval z finanční krize.

Výkon indexu cestou na vrchol

V letech 1991-1997 Nasdaq přidal téměř 400 %. V roce 1998 se jeho hodnota dále zdvojnásobila, stejně jako o rok později. během internetové bubliny trvala cesta z 1 100 bodů na 4 400 bodů pouhých 19 měsíců. V současnosti výstup na stejnou hodnotu trval 72 měsíců.

Velikost a ocenění

Na vrcholu bubliny se Nasdaq obchodoval na 500násobku zisku na akcii, nyní je to něco přes 30násobek. Pohled na užší index Nasdaq 100 prozrazuje, že jde v podstatě o index firem s velkou tržní kapitalizací. Celková kapitalizace je dnes přes 4,8 bilionu USD, v roce 2000 to bylo jen 2,2 bilionu. Průměrná tržní kapitalizace firmy z Nasdaq 100 je 48 miliard USD.

Aktuální konstrukce indexu

V roce 2000 technologické firmy zaujímaly 70 % indexu, dnes 55 %. Aktuálně 15 % připadá na zdravotnické firmy (5 % v roce 2000). Dividendový výnos v rámci Nasdaqu je 1,1 %, před 15 lety to bylo jen zhruba 0,1 %.

Těžké váhy indexu

Kraft Foods, Staples, American Airlines, Bed Bath and Beyond, Whole Foods nebo Tractor Supply jsou příklady firem, které nelze označit vzdušné zámky bez tržeb. Těch byl přitom index před 15 lety plný.


Pokud chcete strašit lidi, paralela současného Nasdaqu s jeho vývojem v roce 2000 je ideální. Pokud se budete chtít držet faktů, paralela hodě kulhá. Jakkoli to mnohdy neplatí a neplatilo, tentokrát to je jiné. Ale pozor, o budoucím vývoji na trhu to nic neříká.

Nasdaq

Zdroj: The Irrelevant Investor

reklama
reklama