"Věřící" více riskují a méně podvádějí. Díky Bohu

| redakce

Zvažujete nastartovat vlastní byznys nebo třeba sjet černou sjezdovku? Podle nového průzkumu týmu ze Stanfordovy univerzity pod vedením Danielly Kupor se do většího rizika pustíte spíše tehdy, uvědomíte-li si, že nad vámi někdo bdí a ochraňuje vás. A tím nejsou myšleni bohatí rodiče nebo kvalitní pojištění, ale sám Bůh.

Myšlenky na Boha podporují riskantní chování, vyplývá z průzkumu. Ovšem jen do chvíle, než dojde na nutnost porušit morální kodex. Uvědomíte-li si tedy Všemohoucího, dům nejspíše uprostřed noci vykrást nepůjdete. Dostanete ale třeba odvahu k experimentům s extrémními sporty.

"Tento efekt zahrnuje celou škálu rizik a několik různých druhů uvědomění si Boha," píší výzkumníci v časopise Psychological Science. Takový poznatek koneckonců potvrzuje hned několik studií.

Jak spojitost mezi větší ochotou riskovat a myšlenkou na Boha prokázat? Výzkumníci podrobili zkoumané subjekty testu, když je nechali klikat na fiktivní reklamy na sociálních sítích. Tyto reklamy lákaly buď na seskok padákem (riskantní chování, které se nedotýká morálních zásad), "návod, jak uplácet" (jasně amorální a riskantní chování) a na "úžasné videohry" (aktivita bez rizika). Každá z reklam přitom nesla buď slogan "Bůh ví, o co přicházíte!", nebo "Nevíte, o co přicházíte!".

Větší pocit bezpečí

Zkoumané subjekty častěji klikaly na reklamu lákající na seskok padákem s "božím" sloganem, méně návštěvníků zaujala reklama se stejným sloganem nabízejícím návod k uplácení.

V jiné studii dostalo 101 účastníků přečíst krátký odstavec buď o Bohu, nebo o nesouvisejícím tématu. Následně se měli seznámit se třemi riskantními scénáři (jízda na motorce bez helmy, kempování v divočině a lyžování mimo sjezdovku) a popsat, nakolik riskantní jim daná aktivita připadá a jak by se s ní vyrovnali.

Ti, kteří dostali k přečtení odstavec o Bohu, vykazovali vyšší ochotu riskovat a vnímali dané aktivity jako méně nebezpečné. "Myšlenka na Boha evokovala pocit ochrany před potenciální újmou," potvrdili průzkumníci.

Za vším hledej Boha

I tato mince má dvě strany. Když totiž 187 lidí nafouklo balónek, který předčasně praskl, čímž přišli o možnost peněžní výhry, řada "věřících" to dávala za vinu vyšší moci. "Účastníci, kteří byli obeznámeni s konceptem Boha, zažívali vůči němu více negativních pocitů," uvádějí průzkumníci. Právě tito lidé totiž oproti ostatním častěji očekávali, že o ně bude postaráno, a cítili hněv a zášť, když se tak nestalo.

Vědci ve svých závěrech zdůrazňují jednu věc - asociace mezi myšlenkou na Boha a riskantním chováním pravděpodobně nefunguje v kulturách, kde je Bůh spojený spíše s hrozbou trestu než s rolí ochránce. Podobné je to v kulturách s několika bohy, kteří mezi sebou soupeří, a na ochranu se tak v jejich případě nelze spolehnout.

Zdroj: Pacific Standard

reklama
reklama