Nemyslete na peníze, ať vám není zima

| redakce

Drkotáte zuby, jaká je vám zima? Máme pro vás tip, který vás spolehlivě zahřeje: Pusťte z hlavy peníze! Nová studie odhalila, že myšlenky na peníze vedou k většímu vnímanému chladu.

"Na metafoře, že peníze znamenají ledové srdce, něco skutečně je," píše tým analytiků v čele s psycholožkou Leonií Reutner z Basilejské univerzity. Její studii lze najít v časopise Social Psychological and Personality Science. Koncept ztělesněného poznávání naznačuje, že jsou naše myšlenky ovlivňovány fyzickými vjemy.

Reutner a její kolegové provedli dvě studie. V první nechali 40 účastníků vložit ruku nejdříve do mísy s 97 bankovkami různých hodnot (v částce 1 292 USD) a do mísy se stejným množstvím podobně barevných papírů. Pak autoři studie oběma skupinám pokládali otázky týkající se jejich okolí, například na teplotu, výšku stropu a podobně. Ti, kteří si v míse sáhli na peníze, měli významně nižší odhady teploty prostředí. Odhady ostatních parametrů peníze nijak neovlivňovaly.

V druhé studii mělo 62 účastníků, kteří podobně jako v prvním případě také předtím sahali na peníze a papíry v mísách, za úkol vložit ruku do vody předehřáté na 37 stupňů Celsia. Jakmile voda zchladla, dali do ní ruku znovu a drželi ji tam po dobu, co byla voda opět přihřívána. Pak měli říci "stop" ve chvíli, kdy měli pocit, že se voda zahřála na původní úroveň. "Ti, kteří předtím sahali na peníze, tvrdili, že se voda zahřála na původní úroveň, při ve skutečnosti nižší teplotě ve srovnání s kontrolní skupinou," píší vědci. Voda na ně působila tepleji, protože vnitřně cítili (kvůli penězům) větší chlad než ostatní.

Vědci z toho vyvozují závěr, že "myšlenka na peníze způsobuje pocit většího vnímaného chladu". A není proto divu, že anglicky mluvící národy někdy říkají o hotovosti "cold, hard cash".

Zdroj: Pacific Standard

reklama
reklama