Selfie na prodej. I ta vaše

| Tomáš Hart

Každý může na sociální sítě umístit fotografií, kolik chce. Vedle známých obdivujících vaše sportovní výkony nebo babiček sledujících, jak rostou jejich daleko žijící vnoučata, také existuje hodně firem, které se z milionů fotografií, popisků a videí snaží vyčíst osobní informace a získaná data prodat.

Třeba společnost Ditto Labs softwarově analyzuje fotografie a hledá na nich známé značky jako Coca-Cola a další. Firmám pak dodává údaje o tom, kteří zákazníci pro ně mohou být perspektivní (například když se na několika fotkách objeví se sklenicí koly a usmívají se) a jak je nejlépe oslovit přes internet.

Další firmy, například Piqora, zase fotografie stahují na své servery a firmách ukazují, jaké značky jsou momentálně "trendy". Piqora firmám dodává informace v podobě grafického panelu, na kterém se zobrazují trendy v používání značek a srovnání zadavatele výzkumu s jeho konkurenty.

Že jde o velký byznys, ukazují čísla. Jen Instagram tvrdí, že si u něj lidé uložili přes 20 miliard fotek a každý den přibývá nových 60 milionů. Na upozornění o možnosti porušování zákonů na ochranu osobnosti firmy říkají, že pracují jen s veřejně přístupnými fotografiemi. Servery jako Instagram, Flickr nebo Pinterest se tomuto podnikání také nebrání, chtějí svůj díl. Počítají s tím, že firmy přes ně budou hledat zákazníky a budou za to ochotny platit.

Ochránci soukromí s nimi ale zásadně nesouhlasí. "Tato oblast je jako stvořená pro komerční zneužití a takzvaný predátorský marketing," upozorňuje Joni Lupovitz ze skupiny na ochranu internetového soukromí Common Sense Media. Servery se brání tím, že každý, kdo si u nich ukládá a zveřejňuje fotky, má vědět, co dělá, a navíc při registraci musí odsouhlasit možnost využití fotografií pro marketingové účely.

reklama
reklama