Digitální stopa: Jak si nezavřít cestu k práci snů? Využívejte sociální sítě s rozumem, radí experti

| Roman Chlupatý

Mladí lidé, kteří se chystají vstoupit na trh práce, ve svém životě vystřídají zhruba dvacítku zaměstnání. Nebude to jejich nestálostí, ale realitou na trhu. Hledání jim nicméně zjednoduší moderní technologie, které by proto měli lidé i firmy ve svých strategiích zohlednit. V pořadu Alter Eko vysílaného v rámci Studia ZET to Janu Bubeníkovi, zakladateli Bubeník Partners, řekl Milan Novák, zakladatel firmy GoodCall.

Jan Bubeník: Na jednu stranu v životě lidí hrají stále větší roli moderní technologie, což se týká i orientace na trhu práce a hledání nových příležitostí a výzev. Na druhou stranu v řadě českých společností naši kolegové, tedy firemní personalisté, zůstávají u tradičních postupů plných papírů. Jak překonat tuto "digitální propast"? A co vlastně znamená?

Milan Novák: Je to hodně o edukaci, o pochopení toho, kde je trh a jak jsou nastavené procesy v jednotlivých firmách. Všichni chtějí špičkové talenty, všichni si uvědomují, že lidé ovlivňují konkurenceschopnost. Jak ale najít ty správné pracovníky? Ještě před pár lety firmy používaly převážně tištěnou inzerci, nastal ale posun do oblasti inzerce elektronické, používají se servery práce a podobně. Spousta firem ale stále neví, jak používat sociální sítě, jak začít utvářet vztahy s potenciálně svými špičkovými talenty. V souvislosti s tím si musíme uvědomit, jak lidé přemýšlejí, kam se toto uvažování posunulo a jaké nástroje je možné použít pro to, aby se firma k talentům dostala blíže, aby s nimi mohla navázat komunikaci a zároveň dlouhodobě pěstovala povědomí o své značce.

Jan Bubeník: Všichni chtějí špičkové zaměstnance. Je jedno, zda to má být nejlepší absolvent, nebo nejlepší generální ředitel. Vy se soustředíte na IT, což je jeden z oborů, které jsou jednoznačně globalizované, a mě v této souvislosti napadá otázka týkající se takzvané globální války o talenty. Moderní nástroje využívané na trhu práce, které jsi zmínil, ji podle tebe vyostřují, nebo jen dávají náskok těm, kteří se snaží inovovat?

Milan Novák: IT je z pohledu personalistů složitý obor, protože najít skutečně kvalifikované, špičkové odborníky je stále těžší. Technologie jdou rychle dopředu a firmy neustále hledají programátory, specialisty na sítě a podobně. Na trhu je tak o ně válka, a to doslova a do písmene. Nejen firmy, ale i headhunteři a personální agentury se o odborníky v těchto oblastech perou. Proto hraje významnou roli schopnost správně využívat sociální sítě a internet.

Jan Bubeník: Jít za lidmi tam, kde se pohybují, kde očekávají, že se dozvědí relevantní a spolehlivou informaci. To dnes nejsou noviny, ale chatovací fóra, blogy a podobně.

Milan Novák: Přesně tak, tam se totiž ta cílová skupina IT odborníků pohybuje a tam na ně nějaké klasické metody tištěné inzerce fungovat nebudou. Jde o to přiblížit se jim, pochopit, kde se vlastně pohybují a jaký obsah je pro ně relevantní, jak získat jejich pozornost. Tak je možné najít ony špičkové lidi.

Jan Bubeník: Dříve jsme do životopisu napsali jen to, co jsme chtěli, aby o nás lidé věděli. Dnes se o nás díky digitální stopě, kterou zanecháváme, mohou dozvědět i to, co nechceme a za co se možná i trochu stydíme. Jaké tipy bys dal člověku, který se chce profesně prosadit? Co by (ne)měl a při své prezentaci na sociálních sítích dělat?

Milan Novák: Jsou různé typy sociálních sítí a na každou z nich patří jiný obsah. Digitální stopu, kterou každý z nás zanechává, je potřeba upravovat i tím, že korigujeme to, kam jaký obsah pouštíme. V případě některých médií je dobré akcentovat profesní stránku věci, jinde je možné být trochu osobnější. Další důležitá věc pro všechny, kteří se pohybují na sociálních sítích, a hlavně pro mladou generaci, která si podobné věci začíná stále více uvědomovat, je zásadní – onu digitální stopu nelze vymazat. Vše, co se na sociálních sítích objeví, tam zůstane. Pro zaměstnavatele, a tedy i pro kariéru člověka proto může být důležité, jak se tento kandidát historicky projevoval, jaké názory měl, ale například i to, jak se vyvíjel, jak se vyvíjela jeho osobnost, jeho vzdělání a podobně.

Jan Bubeník: Jinými slovy, při užívání sociálních sítí bychom měli být pořád ve střehu.

Milan Novák: Každý z nás tu digitální stopu už vytváří nebo začíná vytvářet. Proto bychom pokaždé, než nějaký obsah vložíme na danou sociální síť, měli dobře zvážit, zda nás to v budoucnu nemůže nějak poškodit.

reklama
reklama