Budoucnost finanční televizní zábavy? Možná ano

| redakce

Když nedávno ekonomický komentátor a analytik Morgan Housel přemýšlel o tom, jak by finanční televize mohly upoutat pozornost diváků, navrhl, aby kanály jako Bloomberg TV či CNBC zvážily inovaci rotujících proužků s tickery, které během obchodování ukazují, jak se vyvíjejí kurzy akcií. Možná přitom ani netušil, jak přelomový by jeho návrh mohl být.

Pohyblivé proužky s tickery byly dlouhou dobu úžasné. V době, kdy ještě internetové připojení v každém mobilním telefonu nebylo stejnou samozřejmostí jako teplá voda v koupelně, dokázali lidé strávit hodiny a hodiny u televizních obrazovek v očekávání, kdy se opět na pár vteřin objeví zkratky akcií z jejich portfolií. Nedejbože odbíhat třeba otevřít pošťákovi. Co kdyby zrovna přišli o něco zásadního?

Dnes tickery vypadají jako přežitek. Proč 15 minut čekat, než se v televizi objeví čtyři písmena AAPL, když stačí vzít do ruky mobil nebo tablet a několikrát se dotknout displeje? "A nejde jen o rychlost," tvrdí Housel. Drobní investoři se podle něj zajímají hlavně o dlouhodobou prosperitu firem, jejichž akcie drží, takže pro ně informace o tom, jak se kurz cenného papíru změnil v horizontu jednoho dne, nemá velkou váhu. "Rotující tickery zobrazující změnu ceny se staly něčím, co investoři jednoduše ignorují jako zbytečnou informaci," říká.

Známý komentátor proto přišel s návrhem, aby se u tickerů ve vysílání finančních televizí nezobrazovala pouze změna ceny jednotlivých akcií, ale také informace o tom, kolik daná firma hypoteticky vydělala za jeden den, případně kolik peněz na trh poslala v rámci zpětného odkupu akcií nebo ve formě dividendy.

Jak by to mohlo vypadat? Tak například technologický gigant Apple vydělal za posledních dvanáct měsíců od zveřejnění hospodářských výsledků za svůj první fiskální kvartál 44,5 miliardy dolarů. Každý den tak firma vydělala v průměru 121 milionů dolarů, v přepočtu na jednu akcii asi 0,02 USD. K tomu navíc Apple investorům v přepočtu na jeden den vrátil 153 milionů dolarů neboli 0,03 USD na akcii ve formě zpětného odkupu akcií a dividendy. Namísto obligátního "Apple (AAPL) @ 127,35 USD ↑ 2,03 (1,62 %)" by tak podle Housela na obrazovce mohlo běžet například "AAPL 24INC $0,02 24BBD $0,03 @ 127,35 USD ↑ 2,03 (1,62 %)".

Okno do budoucnosti

Návrh je to bezesporu zajímavý, je však otázkou, jak moc by takovéto oživení tickerů bylo pro investory zajímavé. Houselův návrh je totiž při bližším pohledu děravý jako cedník. Zaprvé by něco takového efektně působilo jen u firem s vysokým ziskem na akcii, pokud bychom tedy nechtěli přepočítávat, kolik za den v přepočtu na jeden cenný papír vydělá firma, která za celý rok vykáže zisk na akcii třeba jen deset centů. Zadruhé by na obrazovkách běžela čísla za uplynulé období, která nic nevypovídají o tom, jak si firma vede v současnosti. Zatřetí je podstatné, že společnosti dividendy nevyplácejí na denní, ale čtvrtletní, pololetní či roční bázi, takže je naprostý nesmysl vyplacený podíl ze zisku rozpočítávat na jednotlivé dny. A začtvrté - a to je zřejmě nejpodstatnější - by se tyto údaje měnily jen jednou za tři měsíce, což by investory mohlo začít hodně brzy nudit.

Neházejme nicméně návrh hned do koše. Ani sám Housel možná netuší, jak úžasnou vizi tímto svým nápadem vytvořil. Jen si představte, že by v budoucnosti firmy dokázaly výsledky svého hospodaření zveřejňovat ne každé čtvrtletí, ale třeba jednou za týden. Investoři by se prakticky v reálném čase dozvěděli, jaký dopad má na výrobu špatné počasí, stávka zaměstnanců či závažná porucha na výrobní lince, nebo jak se naopak na trhu daří novému produktu. Pro investory s dlouhodobým horizontem by takové informace příliš atraktivní nebyly, byla by to ale voda na mlýn intradenním obchodníkům.

Zdroj: fool.com

reklama
reklama